NÀr smittan kom var Àldreomsorgen illa dÀran

Äldreomsorgen stod oförberedd och illa rustad för pandemin. Bristerna var kĂ€nda sedan tidigare, hos myndigheter och regering. Det Ă€r skarpa slutsatser ur Coronakommissionens första delbetĂ€nkande.

SĂ„ hĂ€r sĂ„g det ut nĂ€r regeringen presenterade Coronakommissionen i somras. Nu har det första delbetĂ€nkandet kommit – och regeringens insatser fĂ„r hĂ„rd kritik.

SĂ„ hĂ€r sĂ„g det ut nĂ€r regeringen presenterade Coronakommissionen i somras. Nu har det första delbetĂ€nkandet kommit – och regeringens insatser fĂ„r hĂ„rd kritik.

Foto: ALI LORESTANI/TT

Ledare2020-12-16 05:12
Detta Àr en ledare. SN:s ledarsida delar Centerpartiets vÀrderingar.

Coronakommissionen sĂ€tter ett vĂ€rdefullt sökarljus pĂ„ de brister som har uppmĂ€rksammats inom Ă€ldrevĂ„rden under pandemin. Den pekar ocksĂ„ ut regeringen som huvudansvarig, en ack sĂ„ viktig markering i maktens hierarki.

För lite, för sent och för svagt. De bedömningarna Ă„terkommer i kommissionens första delbetĂ€nkande för hur det svenska samhĂ€llet och vĂ„rden agerade och reagerade nĂ€r pandemin drabbade. 

ÄldrevĂ„rden fĂ„r den frĂ€msta uppmĂ€rksamheten. VĂ„ren och den tidiga sommarens hĂ€ndelser tydliggjorde hur illa covid-19 slog mot vĂ„ra Ă€ldre i sĂ€rskilda boenden och Ă€ldre med hemtjĂ€nst. Ansvaret för detta delas av mĂ„nga, frĂ„n kommun till regering.  

DelbetÀnkandet markerar kÀnda brister i bemanning och kompetens, men ocksÄ problemet med undervÀrderade yrken. LÀgg till att ansvaret för ÀldrevÄrden Àr tudelat mellan kommun och region, mellan omsorg och sjukvÄrd. Men hÀr finns ocksÄ ett helhetsansvar med nationell prÀgel: en stor del av bristerna inom omsorgen var redan vÀlkÀnda, menar kommissionen.

I den svĂ„ra frĂ„gan om det var sĂ„ att enskilda Ă€ldre patienter enbart ska ha fĂ„tt en generell bedömning och inte en individuell, vĂ€ljer kommissionen att vara försiktig. Den noterar att det Ă€r svĂ„rt att belĂ€gga att lĂ€kare ska ha underlĂ„tit att göra individuella bedömningar. Även som en följd av exempelvis Region Stockholms riktlinjer om hur tillgĂ„ng till sjukhusvĂ„rd skulle avgöras via en generell kategorisering mellan ett och fyra. Den hĂ€r bedömningsproblematiken har inte minst SN och syskontidningarna inom Sörmlands Media skrivit mycket om

Kommissionen markerar att det inte gĂ„r ”att utesluta att dylika riktlinjer â€“ tillsammans med bristen pĂ„ utrustning och delvis Ă€ven personal för medicinsk behandling pĂ„ plats i Ă€ldreboendena â€“ kan ha drivit fram beslut om övergĂ„ng till endast lindrande (palliativ) vĂ„rd i stĂ€llet för sjukhusvĂ„rd eller annan aktiv sjukdomsrelaterad behandling”. Notera kan ha

Den hÀr granskningen bör alltsÄ fördjupas för att nÄ mer hÄllbara slutsatser. Kommissionen lyfter Àven fram en bristande tillgÄng till lÀkare för kommunernas ÀldrevÄrd, samt att alldeles för mÄnga bedömningar av omsorgens patienter gjordes pÄ distans. Av lÀkare som saknade tidigare kÀnnedom om individen.

UtifrĂ„n gĂ„rdagens delbetĂ€nkande ser vi att mycket av den pandemi-debatt som pĂ„gĂ„tt har fokuserat pĂ„ frĂ„gor dĂ€r problemen var akuta. Coronakommissionen markerar att en lĂ„ngtgĂ„ende maktfördelning inom vĂ„rden, en decentralisering om man sĂ„ vill, gör det svĂ„rare att ta ett nationellt helhetsgrepp i en kris. Fast, det Ă€r inte detsamma som omöjligt. Kommissionens mer övergripande slutsats Ă€r dĂ€rför tydlig nog: 

”Vi har bland annat funnit att Ă€ldreomsorgen stod oförberedd och illa rustad nĂ€r pandemin slog till och att det bottnade i strukturella brister som varit kĂ€nda lĂ„ngt före virusutbrottet. För dessa brister bĂ€r den sittande regeringen â€“ liksom de tidigare regeringar som ocksĂ„ haft denna kunskap â€“ det yttersta ansvaret.”

Varje maktnivÄ har sitt ansvar, men en regering som Àr sen i starten och med begrÀnsad koll, försvagar helheten allvarligt. Detta Àr en vÀrdefull första slutsats frÄn kommissionen. Det mÄste förstÄs till mer och fler för att göra samhÀllet betydligt bÀttre rustat att möta den hÀr typen av kriser. En ny pandemilag, exempelvis, Àr dÄ en förutsÀttning.