Om detta behöver vi berÀtta, om och om igen

Inte heller i vÄr samtid finns ett givet skydd mot det frÀtande judehatet.

Leon Schwarzbaum, pÄ bilden frÄn januari ifjol, Àr en av de överlevande frÄn Förintelsen. Han valde efter en lÄng tystnad efter kriget att börja berÀtta om sin tid i dödslÀgret, hur han som 22-Äring tvingades till slavarbete medan hans förÀldrar gasades ihjÀl samma dag som de anlÀnde till lÀgret. Och hur numret som tatuerades in i hans arm var tÀnkt att ta ifrÄn honom hans namn.

Leon Schwarzbaum, pÄ bilden frÄn januari ifjol, Àr en av de överlevande frÄn Förintelsen. Han valde efter en lÄng tystnad efter kriget att börja berÀtta om sin tid i dödslÀgret, hur han som 22-Äring tvingades till slavarbete medan hans förÀldrar gasades ihjÀl samma dag som de anlÀnde till lÀgret. Och hur numret som tatuerades in i hans arm var tÀnkt att ta ifrÄn honom hans namn.

Foto: Markus Schreiber

Ledare2021-01-27 05:04
Detta Àr en ledare. SN:s ledarsida delar Centerpartiets vÀrderingar.

I dag Ă€r det Förintelsens Minnesdag. Tiden gĂ„r, mĂ€nniskorna som överlevde, individerna som minns Förintelsens fasor lĂ€mnar jordelivet. De levande vittnesmĂ„len blir allt fĂ€rre om hur nazismens judehat – i samverkan med antisemitiska krafter i ockuperade samhĂ€llen – verkade pĂ„ en industriell skala för att förfölja och förinta judar och andra. Varje generation har ett medmĂ€nskligt uppdrag att vidarebefordra dessa berĂ€ttelser och mĂ€nsklighetens lĂ€rdomar. 

Kampen mot antisemitismen Ă€r aldrig över. NĂ€r de yttersta delarna av trumpismens fotfolk i USA i början av januari stormade den amerikanska kongressbyggnaden fanns antisemiterna med i leden. De blandades med folk som var övertygade om att presidentvalet var riggat, folk som underkastat sig tesen att allt Ă€r en konspiration utifrĂ„n vad de har lĂ€st sig till pĂ„ nĂ€tet – och sĂ„ vidare. Symboler blandas, grĂ€nser suddas ut. 

Antisemiterna stÀrks nÀr de kan verka bland andra.

Att verkligen motverka antisemitism – och inte enbart anvĂ€nda det som ett verktyg för att slĂ„ pĂ„ politiska motstĂ„ndare – krĂ€ver att man avstĂ„r frĂ„n "
men ni dĂ„?"-argumentet nĂ€r judehat uppmĂ€rksammas nĂ€ra den egna positionen pĂ„ höger-vĂ€nster-skalan. Alla sidor som Ă€r sĂ„rbara för antisemitismens tankefigurer har problem. Det Ă€r dĂ€rför som detta hat, Ă€rvt och förstĂ€rkt genom Ă„rhundraden, Ă€r sĂ„ svĂ„rt att helt kvĂ€sa. 

Att motverka antisemitism Àr att göra sÄ mÄnga som möjligt medvetna om dess gift, erbjuda kraft och kunskap nog att avfÀrda dess försök att övertyga och pÄverka, i det lilla sÄvÀl som i det stora. HÀr Àr fyra tydliga sfÀrer att uppmÀrksamma.

Den hĂ„rdföra högern som gillar auktoritĂ€ra tag, misstror liberala vĂ€rden och vill ha mer batong Ă€n socialt engagemang – den kan inte blunda för att antisemiter gĂ€rna löper med i slagorden om hur det liberala samhĂ€llet Ă€r för svagt eller pĂ„ vĂ€g att kollapsa. Och hur dessa i nĂ€sta stund talar om vilka som "egentligen" bĂ€r skulden. 

Den aggressiva vĂ€nstern som gĂ€rna gĂ„r till storms för stoppa marknadsekonomin, kapitalism och individuellt Ă€gande – den fĂ„r inte blunda för vilka krafter som passar pĂ„ att lufsa med. I de led som hatar globalism och kapitalism öppnas alltför lĂ€tt utrymme Ă„t antisemiter med teser om vilka som "egentligen" styr.

Den vĂ„ldsamma islamismen som anvĂ€nder judehat som en del i kampen mot religionsfrihet och demokratiska rĂ€ttigheter, men Ă€ven mer specifikt hat mot staten Israel noga sammantvinnat med antisemitiska teser om judars blodtörstighet. Ofta Ă€r detta hat format i samhĂ€llen utan demokratiska rĂ€ttigheter, dĂ€r judar ofta anvĂ€nds som syndabockar. 

De aningslösa vardagsfördomarna – Ă€ven utanför ovan nĂ€mnda sfĂ€rer – dĂ€r skĂ€mt och talesĂ€tt nyttjas, upprepas och sprids utan en tanke pĂ„ vad dessa förmedlar. Det Ă€r ofta stereotyper om hur vissa grupper Ă€r, vem som Ă€r gniden och Ă€lskar pengar, vilka som underminerar moral och anstĂ€ndighet och vilka som "egentligen" styr. Blink, blink.  

Vi kan aldrig sluta pĂ„minna om hotet frĂ„n judehatet. Inte heller Förintelsens Minnesdag rĂ€cker till. Även om den uppmĂ€rksammar det historiskt kanske vĂ€rsta exemplet. Men dagen gör Ă€ndĂ„ nytta. Den hĂ€r dagen glömmer vi inte heller alla de icke-judar som ocksĂ„ mördades inom ramen för koncentrationslĂ€gren under Förintelsen. Allt frĂ„n romer och mĂ€nniskor med olika funktionsvariationer till regimmotstĂ„ndare och krigsfĂ„ngar.

Vi behöver ha kunskaperna levande som motstĂ„ndskraft. Även nĂ€r de som var med inte lĂ€ngre sjĂ€lva kan berĂ€tta.