Punkt för en era på Skavsta

Skavsta flygplats nya ägare byter ut vd:n Dot Gade Kulovouri. Flygplatsens framtida utveckling påverkar hela regionen.

Ledare2014-08-05 05:00
Detta är en ledare. SN:s ledarsida delar Centerpartiets värderingar.

Dot Gade Kulovouri har som vd för Skavsta flygplats varit synonym med den omfatt- ande tillväxt som har kännetecknat de senaste 13 åren. Detta främst genom flygbolaget Ryanairs trafikökningar. Hon lotsade flygplatsen genom förra huvudägarbytet 2005 från brittiska TBI till spanska Abertis. Men amerikanska Airports Worldwide, som tog över i fjol, markerade i förra veckan att den vill ha en annan ledning för den framtida utvecklingen. Exit Dot Gade Kulovouri.

Hon har länge varit flygplatsens ansikte utåt och en känd och tydlig röst även ifråga om regionens utveckling. Det gör att beskedet överraskar, även om det inte är uppseendeväckande. I sig är det inget konstigt att en ny ägare vill sätta sin prägel på företaget och dess ledning.

Nyköpings kommun är minoritetsägare i flygplatsen. Innan de amerikanska ägarna kom in i bilden var det uppenbart att där fanns en risk att den tidigare ägaren Abertis på grund av ekonomiska svårigheter skulle släppa Skavsta i knät på kommunen och skattebetalarna. Hur den nya huvudägaren nu utformar verksamheten på egen risk lär kommunen undvika att lägga sig i.

Airports Worldwide tjänar pengar på att driva flygplatser. Bolaget hanterar närmare 35 miljoner passagerare per år. Enligt företagets uppsatta mål förväntas Skavsta vara en ekonomisk motor i den regionala utvecklingen. Det är svårt att tolka detta mål som annat än krav på hög aktivitet – med vinst, hellre växa än att gå i ide.

Efter ett par år med plusresultat har Skavsta nyligen stött på motgångar. Beroendet av ett stort flygbolag påverkar i medgång såväl som i motgång. Ryanair, som står för lejonparten av trafiken, har minskat 
antalet linjer från Skavsta. Enligt det irländska flygbolaget är detta en följd av att man byter ut delar av sin flygplansflotta. De nya planen kan dröja ända till 2016. Tillväxten av chartertrafiken på flygplatsen räcker inte för att motverka de neddragningar som Ryanair har gjort.

Utvecklingen på Skavsta påverkar hela regionen. Turism och besöksnäring har hittills kunnat hålla nedgången stången, men färre passagerare till Skavsta skapar svårare förutsättningar för hotell, restauranger och andra besöksmål i östra Sörmland och i norra Östergötland.

När regeringen och staten gav besked om att snabbtågsjärnvägen Ostlänken skulle byggas var Skavsta en nyckelfaktor. Den nya stambanan kopplades tydligt ihop med snabba transporter till och från Skavsta. Flygplatsens utveckling är därmed en tung faktor för hela Ostlänkenprojektet.

Nästa Skavstachef har en given utmaning framför sig: att värna positionen som stor flygplats och 
tjäna pengar. Inom Airports Worldwide finns även 
en tradition av socialt och miljömässigt ansvarstagande i närområdet. Hur detta kommer att ta 
sig uttryck här i östra Sörmland blir också intressant att följa.