Rätt drivkrafter minskar utsläpp

Regeringen vill tvinga lastbilar att betala vägskatt, ju längre sträckor desto dyrare. Problemet är att det slår orimligt hårt mot företagande och boende utanför storstäder.

szebb6ad.jpg

szebb6ad.jpg

Foto: Fotograf saknas!

Ledare2014-10-22 05:32
Detta är en ledare. SN:s ledarsida delar Centerpartiets värderingar.

Regeringen tänker införa en extraskatt för lastbilstransporter, en vägslitageavgift som egentligen är en skat på avstånd. Detta slår hårdast mot företag som behöver forsla sina produkter en längre sträcka på väg. Alla vägtransporter utanför tätort får en extra tung börda att bära. Det stryper tillväxt och bygger nya hinder för utveckling på mindre orter, inte minst där det saknas järnväg.

Socialdemokraterna och Miljöpartiet vill helst göra det till en fråga om att beskatta både inhemska som utländska transporter lika. Med en sådan skatt är det förstås en självklarhet att den inte enbart kan gälla Sverigebaserade transportföretag. Men att bara fokusera på registreringsplåten skapar en missvisande helhetsbild.

Återigen ser vi hur det finns en tydlig ideologisk skillnad mellan högskattepartierna och de partier som inser att högre skatter slår undan benen för mer än bara det som beskattas.

Tanken med transportskatt ur ett grönt perspektiv är att tvinga fram en förändring där mer gods går på räls och allt mindre på väg. Utsläppen behöver minska. Det är att vårda närmiljön och motverka de enorma kostnader och påfrestningar som omfattande klimatförändringar för med sig.

Finns det då verkligen inget mer positivt sätt att gynna klimatvänliga transporter än att straffbeskatta? Hög skatt syftar ju mer till att slå ut trafik än att garantera fortsatta transporter. Dessutom tar skatten ingen hänsyn till att förutsättningarna för näringsverksamhet skiljer sig åt mellan landsbygd och storstad.

Målet är förstås en mer hållbar fordonsflotta och ett mer klimatvänligt transportsystem. Det har Allianspartierna också på sin gemensamma agenda, men de valde som regering att inte straffbeskatta avstånd. Varför medvetet skada företagande på landsbygden? Sådana betänkligheter har inte S och MP, i stället kör de på utan bry sig om konsekvenserna.

Det ska bli mer kollektivtrafik i städerna i stället, lovar S och MP i en debattartikel i DN. Det är alldeles utmärkt om beroendet av egna transporter på korta avstånd i storstäder kan minska. Men det blir bakvänt om den kollektivtrafiken ska betalas via företag och boende på landsbygden, människor och verksamheter som får högre kostnader och usel kollektivtrafik.

Det finns andra vägar att ta. Glädjande nog verkar minoritetsregeringen se värdet av Centerpartiets och Alliansens miljöbilsreformer. När fordon med rätt egenskaper får en bonus som gynnar köparen påverkas marknaden. Detta borde gälla även lastbilar. Åkerier som investerar i fordon med låga utsläpp bör uppmuntras, medan det som släpper ut för mycket i stället bör bli dyrare - via trafikförsäkring eller annat. Centerpartiet krävde det redan i valrörelsen. S och MP snuddar vid tanken i debattartikeln. Ändå något.