Det är dyrtider. Det är krigstider. Det är kalla tider. Det gör att mycket inte är som det brukar.
Regeringen ökar nu på de tillfälliga kompensationernas år med ytterligare tillfälliga kompensationer. Det är ingen tvekan om att det behövdes, även om hur kan diskuteras. I ett land med höga skatter på el och drivmedel blir det problem när grundpriserna tickar iväg på ett sätt som blir svårt att hantera för hushållen – med skatt på skatt därtill. Upp emot 28 kronor litern för dieseln är helt enkelt för mycket.
På måndagen kom den socialdemokratiska regeringens stödpaket som ska minska effekterna av dyra drivmedel. Förslaget påminner om det som lades fram i vintras mot höga elpriser. Det blir en ytterligare sänkning av skatten på drivmedel, en krona och 30 öre, utöver de 50 öre per liter som fanns i Moderaternas, Sverigedemokraterna och Kristdemokraternas budget för 2022. Den är den budget som S-regeringen styr med. Det berör förstås inte bara privatbilismen utan exempelvis även transportsektorn, som har dragits med stora kostnadsökningar.
Fossila bränslen blir alltså billigare. Något särskilt för att minimera skatterna på just det förnyelsebara görs inte, även om den så kallade reduktionsplikten blir kvar på nuvarande nivå. Tyvärr verkar varken ett större stöd till energieffektivisering eller till förnybar drivmedelsproduktion ha fallit finansminister Mikael Damberg på läppen. Synd, det var Centerförslag som hade kunnat väga upp baksidorna med en stimulerad förbrukning av fossil bensin och diesel.
Ytterligare skattemedel, närmare fyra miljarder, avsätts till den så kallade klimatbonusen, för den köper en bil med låg klimatpåverkan. Det är däremot bra och drar framtidens fordonspark åt rätt håll.
Men det som syntes mest, det var en klassisk låda valfläsk, värd fyra miljarder.
Vinterns elpriser gjorde att regeringen valde att kompensera cirka två miljoner hushåll, beroende på förbrukning, med från 300 kronor upp till 6 000 kronor som så klart betalas ut före valet. Den kompensationen utökas nu tidsmässigt för hushåll i södra och mellersta Sverige.
I gårdagens paket utlovas också 1 000 kronor till varje privat bilägare i en engångsutbetalning. Den som letar efter valfläsk behöver alltså inte leta längre. Enskilda behov och enskilda förutsättningar bedöms inte, mer än att det blir 500 kronor extra till varje bilägare i särskilt utpekade gles- och landsbygdsområden.
Nåja. Tusen spänn är tusen spänn också för den som har en bil. De pengarna lär redan ha slukats av tanken, i varje fall för de som har tvingats tanka under prisstegringen i samband med Rysslands överfall på Ukraina.
Det här var alltså ett konsumentpaket, men regeringen borde återkomma med ytterligare insatser för att stimulera ökad inhemsk matproduktion. Svenska bönder brottas med en kostnadskris från pandemitiden och dyra drivsmedel. Dyrtider stundar redan i livsmedelsaffärerna, en effekt av globala kostnadsökningar på energi, frakt, förpackningsmaterial och råvaror. Livsmedelsföretagens kvartalsindex över producenternas råvarukostnader har ökat sex kvartal i rad (DN 2/3). Så, vilket valfläsk passar till potatis med löksås?