Supervalåret har börjat. Ett år då valet till Europaparlamentet och valen till Sveriges riksdag, kommun- och landstingsfullmäktige sammanfaller. Ett år då tydliga politiska budskap kanske är mer efterlängtat än någonsin.
Många efterfrågar nog en valrörelse där partierna fokuserar på att beskriva sin egen politik och hur denna ska genomföras, i stället för att berätta varför motståndarnas politik är usel. Tendenserna som inleder året ökar inte förhoppningarna om att så blir fallet. Populistiska frågor väntas bli avgörande, med EU-kritiska och främlingsfientliga partier i täten. Sakfrågor som engagerar på kort sikt kan antas få större betydelse än långsiktiga visioner.
De populistiska frågorna må engagera, men bäddar för ett utlopp av felaktig information som sprids snabbt. Som på ett pärlband löper det ena inskränkta och felaktiga uttalandet efter det andra ut från högt uppsatta politiker inom Sverigedemokraterna, utan att lida skada i opinionen. Varför?
Jimmie Åkesson framhåller gärna att hans parti är mer än ett enfrågeparti, att han gärna kan prata om andra frågor än invandring. Låt oss göra det. Ta jordbrukspolitiken som exempel. SD säger sig vara ett landsbygdsparti, och med ord som djurvälfärdsbidrag och importförbud lockar man säkert till sig en och annan bortglömd landsbygdsbo. Med statliga bidrag vill man kompensera för den stränga djurskyddslagstiftning vi har i Sverige, för att på så sätt ge utjämna konkurrensvillkoren till övriga EU. Det kan tyckas onödigt när man sedan vill införa ett importförbud på kött som inte har producerats enligt svenska djurskyddsregler, men ett förbud eller ett bidrag hit eller dit kanske inte spelar så stor roll. På kort sikt skulle det förmodligen ha en viss positiv effekt på svenskt lantbruk, på lång sikt skulle effekterna bli förödande.
Svenskt lantbruk har i många år försökt, och försöker, ta sig ur ett system uppbyggt kring subventioner och andra marknadsstyrningar. Drivna lantbruksföretagare hittar i dag moderna sätt att framhäva sina produkter och är innovativa i sina metoder för att nå medvetna kunder på nya marknader. I det arbetet har Sveriges lantbrukare något som borde göra resten av världen avundsjuk, om det utnyttjades på rätt sätt. En hög djurskyddsstandard och miljövänlig produktion står för unika försäljningsvärlden – gentemot alla konkurrentländer. Företagare som letar exportmöjligheter eller framgångsrikt marknadsför sina mervärden skulle drabbas på ett katastrofalt sätt av SD:s protektionism. När handelsvägar stängs av mot övriga världen genom importförbud och de svenska kvalitetsvärdena görs osynliga genom bidrag, förgås allt entreprenörskap som spirar på landsbygden.
SD:s jordbrukspolitik tål inte en närmare granskning. Politiken vilar på populistiska frågor, med förhoppningen att missnöjda landsbygdsföretagare ska glädjas av några bidrag och nya förbud. Att alla utvecklingsmöjligheter sedan drastiskt försämras är tydligen oväsentligt. Gå inte på den flirten.
Adam Arnesson