Grundtanken med det svenska pensionssystemet Àr att majoriteten av oss ska tjÀna ihop vÄr egen pension. Genom att jobba ett helt liv ska vi bygga den bas som sedan betalas tillbaka nÀr vi vÀl gÄr i pension.
Detta fungerar generellt sett bra, men det finns Àven personer som inte lyckas arbeta tillrÀckligt under sitt liv. Kanske har de varit sjukskrivna eller arbetslösa i lÀngre perioder. SamhÀllet har dÄ bestÀmt att nÀr dessa vÀl behöver gÄ i pension sÄ ska de ÀndÄ ha rÀtt till en viss levnadsstandard genom att staten gÄr in och tÀcker upp via den sÄ kallade garantipensionen. Denna betalas med skattepengar som andra arbetande medborgare dragit in.
Det finns dessutom ytterligare hjÀlp att fÄ i form av insatser som Àldreförsörjningsstöd och bostadstillÀgg. Detta Àr nÄgot de flesta svenskar Àr överens om Àr bra, eftersom vi inte vill att vissa personer i samhÀllet ska ha en mycket lÀgre levnadsstandard Àn övriga.
Samtidigt Àr det stÀndigt en balansgÄng. För om de som vÀl kan arbeta ett helt yrkesliv inte enbart ska jobba ihop till sin egen pension, utan Àven dra in pengar till pensionstillÀgg för alla de som inte har arbetat, kommer det bli svÄrare att fÄ kalkylen att gÄ ihop om den icke-arbetande gruppen blir allt större. Det finns just nu oroande tecken pÄ att det Àr vad som hÄller pÄ att hÀnda.
I en debattartikel pekar den tidigare vice vd:n för Svenskt NĂ€ringsliv, Janerik Larsson, pĂ„ rapporten âVĂ€gen till sjĂ€lvförsörjningâ frĂ„n Entreprenörskapsforum frĂ„n 2020. I en del gĂ„r den igenom den ökade belastningen pĂ„ pensionssystemet som invandringen till Sverige kommer innebĂ€ra. Den konstaterar att: âPensionsmyndigheten prognostiserar att pensionskostnaderna för utrikes födda kommer att stiga frĂ„n dagens 4,1 miljarder till elva miljarder 2030 för att 2060 uppgĂ„ till hela 69 miljarder.â Den som har invandrat till Sverige i relativt hög Ă„lder och sedan gĂ„r i pension efter relativt fĂ„ Ă„r i landet utan att ha hunnit arbeta alls eller bara jobbat under kort tid, kan inte betala för sin egen pension. DĂ„ behövs det dĂ€r tillskottet frĂ„n andra skattebetalare. Enligt denna prognos innebĂ€r det svindlande 69 miljarder om 40 Ă„r, eller 1,2 procent av landets BNP. Det tillkommer sedan andra bidrag till denna grupp, som det ovan nĂ€mnda bostadstillĂ€gget.
Det hĂ€r borde vi prata om mycket mer. 69 miljarder Ă€r en hög siffra som det inte kommer vara möjligt att lĂ€tt lyfta ur den svenska statskassan. Att âhöja skatten pĂ„ de rikaâ som vĂ€nstern gĂ€rna anvĂ€nder som argument för alla kostnader i samhĂ€llet hĂ„ller inte heller, utan vi talar dĂ„ snarare om omfattande skattehöjningar för hela medelklassen.
Kostnaderna för pensioner Àr bara en av de kostnader vi mÄste rÀkna med framöver pÄ grund av hög migration, och den visar Äter pÄ hur oerhört viktigt det Àr att vi fortsÀtter skifta fokus i den hÀr frÄgan. Migration, pension och sjÀlvförsörjning hÀnger ihop. Sverige har inte rÄd att betala vÀlfÀrd till en stor grupp asylinvandrare som inte försörjer sig sjÀlva. Vi mÄste göra allt vi kan för att de personer som invandrar till Sverige blir sjÀlvförsörjande och arbetar i högre grad, samt att vi fokuserar mer pÄ arbetskraftinvandring.
Vidare behöver vi Àven fortsÀtta se över högre krav pÄ försörjning av familjemedlemmar vid anhöriginvandring och se över möjligheten med ett system dÀr man kvalificerar sig till vÀlfÀrdsförmÄner stegvis. Annars riskerar vi att fortsÀtta urholka förtroendet för all migration hos medborgarna, vilket vore olyckligt.