Att alla inte behöver bo dĂ€r de jobbar Ă€r bra ocksĂ„ för samhĂ€llet i stort. Fler kan hitta en bra hemmiljö och en god försörjning samtidigt. Det ânĂ€raâ pĂ„ arbetsmarknaden finns lĂ€ngre bort Ă€n förr. Men det finns tyvĂ€rr svaga punkter.
NÀr tÄgen pÄfallande ofta och pÄ svÄrförutsÀgbar grund stÀlls in, dÄ skadas pendlarsamhÀllet och drivkrafterna för regionförstoring försvagas. Trots att smittskyddsÄtgÀrderna under pandemin har öppnat för bÀttre möjligheter för vissa att jobba pÄ distans, om det kniper.
NÀr tidiga morgontÄg stÀlls in blir en av det storstadsnÀra pendlarlivets svagaste punkter uppenbar: beroendet av en kollektivtrafik som fungerar nÀr det kÀrvar. Den senaste tiden har hundratals avgÄngar i det statliga SJ:s regi stÀllts in pÄ grund av "personalbrist". Det Àr en omskrivning för stora problem med ett nytt planeringssystem.
SJ förklarar att systembytet Àr komplicerat, men hÀvdar att det Àr en liten del av dess trafik som pÄverkas. Kristoffer Tamsons (M), ordförande för MÀlardalstrafik, gör tummen ned och tycker att bland annat informationen har varit för dÄlig till resenÀrerna (SR 12/11).
SJ har alltsÄ skaffat in ett undermÄligt system med stora inkörningsproblem. Det Àr för bedrövligt att svagheterna upptÀcks först i full drift. Den som tror att statlig drift och kontroll av nÄgot Àr en sorts given garanti för ordning fÄr dÀrmed sina illusioner krossade. Igen.
För den som har möjlighet att ta bilen i stĂ€llet blir instĂ€llda turer ett irritationsmoment. För andra Ă€r följderna mer prövande Ă€n sĂ„. Om tĂ„get ska vara en omfattande del av framtidens pendlartransporter, dĂ„ mĂ„ste det vara rejĂ€lt rustat för att minimera egna svagheter â och dessutom konkurrera med en bilpark som dĂ„ har stĂ€llts om till hĂ„llbart och kanhĂ€nda Ă€ven förarlöst.