SJ:s systemfel slÄr mot pendlarna

NÀr tÄgen stÀlls in blir pendlarsamhÀllets svaga punkter tydliga.

SJ:s systemproblem stÀller till det för mÄnga pendlare. Det Àr för bedrövligt att svagheterna upptÀcks först i full drift.

SJ:s systemproblem stÀller till det för mÄnga pendlare. Det Àr för bedrövligt att svagheterna upptÀcks först i full drift.

Foto: Magnus Grimstedt

Ledare2021-11-17 05:00
Detta Àr en ledare. SN:s ledarsida delar Centerpartiets vÀrderingar.

Att alla inte behöver bo dĂ€r de jobbar Ă€r bra ocksĂ„ för samhĂ€llet i stort. Fler kan hitta en bra hemmiljö och en god försörjning samtidigt. Det ”nĂ€ra” pĂ„ arbetsmarknaden finns lĂ€ngre bort Ă€n förr. Men det finns tyvĂ€rr svaga punkter.

NĂ€r tĂ„gen pĂ„fallande ofta och pĂ„ svĂ„rförutsĂ€gbar grund stĂ€lls in, dĂ„ skadas pendlarsamhĂ€llet och drivkrafterna för regionförstoring försvagas. Trots att smittskyddsĂ„tgĂ€rderna under pandemin har öppnat för bĂ€ttre möjligheter för vissa att jobba pĂ„ distans, om det kniper. 

NĂ€r tidiga morgontĂ„g stĂ€lls in blir en av det storstadsnĂ€ra pendlarlivets svagaste punkter uppenbar: beroendet av en kollektivtrafik som fungerar nĂ€r det kĂ€rvar. Den senaste tiden har hundratals avgĂ„ngar i det statliga SJ:s regi stĂ€llts in pĂ„ grund av "personalbrist". Det Ă€r en omskrivning för stora problem med ett nytt planeringssystem. 

SJ förklarar att systembytet Ă€r komplicerat, men hĂ€vdar att det Ă€r en liten del av dess trafik som pĂ„verkas. Kristoffer Tamsons (M), ordförande för MĂ€lardalstrafik, gör tummen ned och tycker att bland annat informationen har varit för dĂ„lig till resenĂ€rerna (SR 12/11).  

SJ har alltsĂ„ skaffat in ett undermĂ„ligt system med stora inkörningsproblem. Det Ă€r för bedrövligt att svagheterna upptĂ€cks först i full drift. Den som tror att statlig drift och kontroll av nĂ„got Ă€r en sorts given garanti för ordning fĂ„r dĂ€rmed sina illusioner krossade. Igen.  

För den som har möjlighet att ta bilen i stĂ€llet blir instĂ€llda turer ett irritationsmoment. För andra Ă€r följderna mer prövande Ă€n sĂ„. Om tĂ„get ska vara en omfattande del av framtidens pendlartransporter, dĂ„ mĂ„ste det vara rejĂ€lt rustat för att minimera egna svagheter – och dessutom konkurrera med en bilpark som dĂ„ har stĂ€llts om till hĂ„llbart och kanhĂ€nda Ă€ven förarlöst.