Skavsta är en del av lösningen

Skavstas möjligheter tappas bort i bråket om Bromma flygplats.

Ledare2016-04-12 05:00
Detta är en ledare. SN:s ledarsida delar Centerpartiets värderingar.

Socialdemokraterna och Miljöpartiet vill lägga ned Bromma flygplats. Utredaren Anders Sundström levererar det budskap som är beställt. Men nedläggning kan först bli aktuellt till 2038.

Utsläpp och klimatpåverkan gör att det finns krafter som bara vill se en nedläggning, oaktat andra konsekvenser. Mer konstruktivt lagda röster söker drivkrafter för att göra flygtrafiken grönare, exempelvis genom att byta bränsle. Människors behov av transporter ser inte ut att minska, all digital kommunikationsutveckling till trots.

Tesen att Bromma måste bort när markavtalet går ut med Stockholms stad bygger på att stadens framtida folkvalda majoritet till varje pris vill få bort sin närmaste flygplats för inrikestrafik – om 25 år. Det vet vi inget om. För det är ju inte bara på den yta som flygplatsen ligger som det är möjligt att bygga nya bostäder i huvudstadsområdet – om den viljan verkligen finns.

Däremot är det så att destinationen Bromma betyder mer för de orter som har trafik dit än för stockholmarna själva. Det ger utvecklingskraft på andra håll. För ett antal orter i Sverige är snabba förbindelser med huvudstadens centrum via Bromma en tillgång för regional tillväxt och möter det lokala näringslivets behov. Orter som Visby, Östersund och Kalmar vill gärna vittna om hur tungt en sådan förbindelse väger.

I framtiden ska dessa orter få sina flygresor förflyttade till Arlanda, om regeringens utredare Anders Sundström får som han vill. Det krävs bara ännu en landningsbana på Sveriges största flygplats. Bara. Det är förstås inte bara. Frågan är om det ens är möjligt att lösa till 2038.

Att bygga ut flygplatser med svenska regelverk är en stor beställning – inte bara vad gäller pengar. För Arlanda är redan väg- och järnvägskapaciteten, konstaterar utredaren, maximerad. Att forsla fler ställer krav på ytterligare stora investeringar.

Visst finns det en storlekskamp mellan de tre nordiska storflygplatserna i Stockholm, Köpenhamn och Oslo, men det är att samtidigt begränsa tanken att enbart fokusera på Arlanda eller Bromma. Den som söker möjligheter att hantera flygtrafiken till och från huvudstaden gör klokt i att även våga vända blicken söderut. Tyvärr blundar Sundströms utredning för detta.

Skavsta är en internationell flygplats med tillväxtmöjligheter. Den ligger nära motorväg, för den som forslar sig med bil eller buss är det enkelt att ta sig dit. En framtid med inrikestrafik till såväl Arlanda som Skavsta skulle förstås skapa andra utmaningar, däribland effektiva persontransporter mellan de två.

Dagens transporttider med tåg är däremot ingen vinnare, men morgondagens. Inom ett antal år kommer Skavsta tack vare Ostlänken att vara utrustad med en riktigt snabb tågförbindelse till huvudstadens hjärta. Om allt går som det är tänkt. Osvuret är bäst. Nuvarande regering är inte känd för sin förmåga att agera långsiktigt konstruktivt, däremot för att byta fot när det tar emot.