Antalet dieselstölder ökar. Ingen kan vara överraskad. Dyrare droppar ger begÀrligare stöldgods. Men dieselstölder som fenomen Àr inget nytt problem, det har bara förvÀrrats av det höjda prislÀget.
I en intervju med SR P4 Jönköping i mÄndags lyckades justitieminister Morgan Johansson (S) fÄ det till att företagen som blir bestulna skyddar sig för dÄligt, med undertonen att de borde ha rÄd med mer. Det uttalandet fick han förstÄs hÄrd kritik för, Àven han lade till att polisen har fÄtt i uppdrag av regeringen att jaga stöldligor.
âAtt företagare nu förvĂ€ntas klara sig sjĂ€lva nĂ€r de utsĂ€tts för brott Ă€r anmĂ€rkningsvĂ€rtâ, sĂ€ger Transportföretagens vd Marcus Dahlsten syrligt i en kommentar.
HÀr borde ministern ha tÀnkt först. Hade han sagt samma sak till sjuksköterskan som fÄtt inbrott i hemmet trots lÄsta dörrar? Till busschauffören som fÄtt porten till garaget uppbruten? Det hÀr Àr inte en frÄga om offrets plÄnbok, det Àr en frÄga om egendom och rÀtt.
Inte minst pÄ landsbygden har drivmedelsstölder varit ett stort diskussionsÀmne under mÄnga Är. Vi har pÄ ledarplats skrivit mycket om stöldligor, Àven om inte alla stölder Àr organiserade. Men mÄnga stöldligor ingÄr i en kriminalitet som strÀcker sig bortom Sveriges grÀnser, dessa Àr ofta pÄ jakt efter verktyg, reservdelar och drivmedel. Det Àr ett alldeles för allvarligt problem för att viftas undan med att företag har för svaga lÄs och bevakning.
SjÀlvklart har var och en ett ansvar att vÄrda och vÀrna sin egendom, pÄ ett rimligt sÀtt. För det behövs ingen justitieminister. VÄra folkvalda behöver dÀremot ha en idé om vilken politik som krÀvs för att göra samhÀllet i stort sÀkrare, frÄn organiserade stöldligor exempelvis. Dessutom ingÄr ansvarskÀnnande i kravspecifikationerna för en regeringsföretrÀdare.