Stolpigt men klokt vallöfte

Ska det vara förnybart så ska det. Mer miljövänliga bilar får åka gräddfil medan motsatsen får betala.

sze689e4.jpg

sze689e4.jpg

Foto: Fotograf saknas!

Ledare2014-08-26 05:00
Detta är en ledare. SN:s ledarsida delar Centerpartiets värderingar.

Tiotusen laddstolpar för elbilar låter som ett ganska beskedligt vallöfte. Men det är ett ack så viktigt löfte från Allianspartiernas sida om att fortsätta utveckla en hållbar fordonsflotta.

Regeringen lovar en kraftig utbyggnad av antalet laddstolpar för elbilar i hela landet och en fördubblad supermiljöbilsbonus. De tiotusen stolparna bedöms vara tillräckligt många för att säkra eltankningsmöjligheter i hela landet. Staten står för halva kostnaden för utbyggnaden. Dessutom kommer att fordonsskatten från 2017 ska påverkas av hur pass miljövänlig bilen är. Över tid blir bilar med stora utsläpp allt dyrare att ha.

Miljöbilspaketet lanserades i Sundsvall. Det var förstås ingen slump. Löften om mer miljövänliga bilar får inte samma fäste i Stockholms centrum, där många ofta kan klara sig helt utan egen bil. På många andra platser, ibland inte särskilt långt från huvudstadens centrum, är bilen däremot en nödvändig del av försörjningen. Den gör att människor kan leva och bo där de vill.

För att kunna minska fordonsflottans klimatpåverkan måste infrastrukturen för att tanka bilar med förnyelsebart utvecklas. Det behövs fler laddningsställen och fler biogaspumpar. Det här måste byggas ut parallellt med att bensin- och dieselmotorer blir allt mer effektiva och släpper ut allt mindre. Valmöjligheterna ökar för den som behöver bil och vill ha så låg klimatpåverkan som möjligt.

Supermiljöbilspremien har varit en stor framgång, men är för snålt tilltagen. Transportstyrelsen meddelade nyligen att pengarna för 2014 i princip är slut. Därför är det också rimligt att Alliansen dubblerar satsningen. 75 miljoner sätts av för att möta det här årets höga efterfrågan. Dessutom ges elbilar den största bonussumman.

Utöver detta kommer ett löfte om att andra generationens biodiesel ska skattebefrias. Det öppnar omställningsmöjligheter för åkerinäringen. Om Sverige ska klara målet 70 procent förnyelsebart i fordonsflottan till 2030 och en klimatneutral sådan till 2050, då krävs att åkerinäringen tidigt inkluderas i de stora förändringarna. Och råvaran för att producera biodiesel hämtas direkt ur den svenska skogen.

Satsningarna på mer hållbara fordon är Centerpartiets stora genomslag i Alliansens förslag till höstbudget. Det är beskedliga summor med statsbudgetmått mätt, men det bygger på att det totala löftesutrymmet är ytterst begränsat.

Det finns förstås alternativ till stimulanspaket för att bilar och andra fordon ska bli mer miljövänliga. Det är att föra en politik som går ut på att straffa ut privatbilismen som sådan. Så få som möjligt ska ha råd att köra bil. Dessa röster finns också i valrörelsen, i huvudsak till vänster om mittfilen. Vardagen för många människor skulle radikalt förändras. Flyttvågorna från landsbygd till storstad skulle kraftigt förstärkas. Det är allt annat än ett drömscenario.