Det Àr ingen brist pÄ folk som Àr arga pÄ a-traktorer. Det mÄ vara bakom ratten - eller som boende nÀra en större parkeringsplats eller vÀltrafikerad gata. Fast nÀr EU-parlamentet vill nu höja ÄldersgrÀnsen för att köra sÄdana, dÄ Àr mÄnga partier upprörda pÄ de 15-Äriga förarnas vÀgnar.
Med all rÀtt.
Det Àr inte bara för att det upplevs som ett Brysselbeslut dÀr medlemslÀnderna bara förvÀntas sÀga ja och amen. HÀr finns nÄgot mer djuplodande Àn sÄ, det Àr ett ingrepp i uppvÀxande generationers frihet.
För den som bor med tunnelbana in pÄ knuten eller har cykelavstÄnd till gymnasiet och idrottstrÀningen Àr det hÀr med a-traktor en mindre frÄga. SÄ Àr det inte för alla.
Den som har vÀxt upp pÄ landsbygd eller en mindre ort, med fÄ bussturer och lÄnga avstÄnd, vet vad sÄvÀl mopeden som a-traktorn betyder. Beroendet av tidtabeller minskar, beroendet av att förÀldrar eller Àldre syskon hinner skjutsa minskar ocksÄ. Den som gÄr sista Äret i grundskolan kan i dag fÄ Àga mer av sin transporttid. Det Àr ett steg in i vuxenheten. Allt detta kommer med ansvar, krav och ordning, men det har sitt fotfÀste i ungas frihet.
DĂ€rför Ă€r det inte pĂ„ nĂ„got sĂ€tt förvĂ„nande att svenska politiker â som EU-parlamentariker som Emma Wiesner (C) och statsminister Ulf Kristersson (M) â markerar mot parlamentets beslut att höja Ă„ldersgrĂ€nsen för a-traktorer â och mopedbilar â frĂ„n 15 Ă„r till 16 Ă„r.
âJag Ă€r förbannadâ, sade Wiesner. Med all rĂ€tt. Det Ă€r en förĂ€ndring som inte behövs. Fast i Europaparlamentet röstade de svenska representanterna frĂ„n Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Liberalerna för en höjd Ă„ldersgrĂ€ns. VĂ€nsterpartiet lade ned sin röst. Ăvriga var uttalat emot.
I efterhand har bÄde Helene Fritzon (S) och Malin Björk (V) hÀvdat att de egentligen Àr emot höjningen. Björks position i detta Àr rakare Àn Fritzons, som bara Àr grumlig.
PÄ hemmaplan har regeringen blandat och gett. Tidigare var det kristdemokratiskt styrda Landsbygds- och infrastrukturdepartementet för höjd ÄldersgrÀns. Men nu Àr den moderata statsministern emot.
DÀrför stÀllde ocksÄ Centerledaren Muharrem Demirok en rak frÄga till statsministern i kammaren om detta. Ulf Kristersson svarade att regeringen kommer att verka för att inte höja ÄldersgrÀnsen. Det förpliktigar.
Det har tillkommit mĂ„nga nya regler för a-traktorer pĂ„ senare Ă„r. Det har dĂ„ handlat om grundlĂ€ggande sĂ€kerhet, exempelvis bĂ€lteskrav och max en passagerare. Regler för sĂ€krare fordon gör nytta â oavsett om det Ă€r 15-Ă„ringar eller 50-Ă„ringar som kör. Det Ă€r rimligt att kravbilden förĂ€ndras nĂ€r grĂ€nsen för maxhastighet höjs. Detsamma kan sĂ€gas om höjda formella kompetenskrav för föraren.
Men nu gÀller det att vÄra folkvalda politiker upprÀtthÄller friheten för landets 15-Äringar.