Ta inte a-traktorn frÄn 15-Äringarna

BehÄll ÄldersgrÀnsen för att fÄ köra a-traktor.

Nu gÀller det att vÄra folkvalda politiker upprÀtthÄller friheten för landets 15-Äringar.

Nu gÀller det att vÄra folkvalda politiker upprÀtthÄller friheten för landets 15-Äringar.

Foto: Suvad Mrkonjic/TT

Ledare2024-03-01 14:30
Detta Àr en ledare. SN:s ledarsida delar Centerpartiets vÀrderingar.

Det Ă€r ingen brist pĂ„ folk som Ă€r arga pĂ„ a-traktorer. Det mĂ„ vara bakom ratten - eller som boende nĂ€ra en större parkeringsplats eller vĂ€ltrafikerad gata. Fast nĂ€r EU-parlamentet vill nu höja Ă„ldersgrĂ€nsen för att köra sĂ„dana, dĂ„ Ă€r mĂ„nga partier upprörda pĂ„ de 15-Ă„riga förarnas vĂ€gnar. 

Med all rĂ€tt. 

Det Àr inte bara för att det upplevs som ett Brysselbeslut dÀr medlemslÀnderna bara förvÀntas sÀga ja och amen. HÀr finns nÄgot mer djuplodande Àn sÄ, det Àr ett ingrepp i uppvÀxande generationers frihet

För den som bor med tunnelbana in pĂ„ knuten eller har cykelavstĂ„nd till gymnasiet och idrottstrĂ€ningen Ă€r det hĂ€r med a-traktor en mindre frĂ„ga. SĂ„ Ă€r det inte för alla. 

Den som har vÀxt upp pÄ landsbygd eller en mindre ort, med fÄ bussturer och lÄnga avstÄnd, vet vad sÄvÀl mopeden som a-traktorn betyder. Beroendet av tidtabeller minskar, beroendet av att förÀldrar eller Àldre syskon hinner skjutsa minskar ocksÄ. Den som gÄr sista Äret i grundskolan kan i dag fÄ Àga mer av sin transporttid. Det Àr ett steg in i vuxenheten. Allt detta kommer med ansvar, krav och ordning, men det har sitt fotfÀste i ungas frihet.

DĂ€rför Ă€r det inte pĂ„ nĂ„got sĂ€tt förvĂ„nande att svenska politiker – som EU-parlamentariker som Emma Wiesner (C) och statsminister Ulf Kristersson (M) – markerar mot parlamentets beslut att höja Ă„ldersgrĂ€nsen för a-traktorer – och mopedbilar – frĂ„n 15 Ă„r till 16 Ă„r. 

”Jag Ă€r förbannad”, sade Wiesner.  Med all rĂ€tt. Det Ă€r en förĂ€ndring som inte behövs. Fast i Europaparlamentet röstade de svenska representanterna frĂ„n Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Liberalerna för en höjd Ă„ldersgrĂ€ns. VĂ€nsterpartiet lade ned sin röst. Övriga var uttalat emot. 

I efterhand har bÄde Helene Fritzon (S) och Malin Björk (V) hÀvdat att de egentligen Àr emot höjningen. Björks position i detta Àr rakare Àn Fritzons, som bara Àr grumlig.

PĂ„ hemmaplan har regeringen blandat och gett. Tidigare var det kristdemokratiskt styrda Landsbygds- och infrastrukturdepartementet för höjd Ă„ldersgrĂ€ns. Men nu Ă€r den moderata statsministern emot. 

DÀrför stÀllde ocksÄ Centerledaren Muharrem Demirok en rak frÄga till statsministern i kammaren om detta. Ulf Kristersson svarade att regeringen kommer att verka för att inte höja ÄldersgrÀnsen. Det förpliktigar.

Det har tillkommit mĂ„nga nya regler för a-traktorer pĂ„ senare Ă„r. Det har dĂ„ handlat om grundlĂ€ggande sĂ€kerhet, exempelvis bĂ€lteskrav och max en passagerare. Regler för sĂ€krare fordon gör nytta – oavsett om det Ă€r 15-Ă„ringar eller 50-Ă„ringar som kör. Det Ă€r rimligt att kravbilden förĂ€ndras nĂ€r grĂ€nsen för maxhastighet höjs. Detsamma kan sĂ€gas om höjda formella kompetenskrav för föraren.

Men nu gÀller det att vÄra folkvalda politiker upprÀtthÄller friheten för landets 15-Äringar.