"Trafikverket och regionförbundet får bakläxa"

Ledare2013-12-06 05:00
Detta är en ledare. SN:s ledarsida delar Centerpartiets värderingar.

Naturvårdsverket ger Trafikverkets förslag till långtidsplan bakläxa och anför:

Utvecklingen mot ett transportsnålt samhälle går långsamt och de beslut som fattas i dag påverkar samhällsutvecklingen, energi- och resursanvändningen, möjligheten att nå klimatmål och andra miljömål i decennier framöver. Därför måste samhällsomställningen påbörjas nu och genomsyra denna och även kommande nationella och regionala transportplaner.

Naturvårdsverket anser att det finns två grundläggande och allvarliga brister i Trafikverkets förslag.

• Trafikverket har inte beräknat och analyserat hur förslaget påverkar trafikutvecklingen. Därför går det inte att bedöma om och i så fall i vilken utsträckning planen bidrar till att uppfylla de transportpolitiska målen eller regeringens direktiv för framtagandet av planen. Det går inte heller att beskriva planens miljöpåverkan vilket är ett grundläggande krav vid miljöbedömning enligt 6 kap. miljöbalken.

• Trafikverket bör göra en alternativ plan med fokus på klimatmålen, övriga miljömål och ett transportsnålt samhälle. Då skulle miljöbalkens krav på att identifiera, beskriva och bedöma rimliga alternativ uppfyllas. Dessutom skulle avvägningen mellan två oförenliga politiska mål (ökad tillgänglighet/ökad kapacitet och hänsynsmålen rörande klimat, miljö och hälsa) överlåtas till politiska beslutsfattare.

Samma bakläxa gäller Regionförbundet Sörmlands plan som ska behandlas av styrelsen den 5 december. När det gäller regionförbundets plan är det politikerna i förbundets styrgrupp som avvisat frågan om persontrafik på TGOJ-banan och i stället satsat på vägar. Detta är så mycket märkligare eftersom Eskilstuna, Oxelösunds och Flens kommuner i sina yttranden utvecklar varför man anser att persontrafiken på TGOJ-banan ska utredas. Regionförbundet Örebro framhåller att TGOJ-banan har fått kraftigt ökad betydelse för Örebroregionen och att Skavsta flygplats är en viktig målpunkt för resor till/från Örebroregionen samt att persontrafik på TGOJ-banan med koppling till Skavsta flygplats därför skulle ha stor betydelse för Örebroregionen och öka underlaget för flyg på Skavsta.

Styrgruppen anser att föreliggande utredning, som helt dömer ut att persontrafik återupptas på sträckan Oxelösund – Eskilstuna är tillräcklig. Utredningens slutsats att det inte blir snabbare än med buss och att det kräver investeringar på flera hundra miljoner kronor har starkt ifrågasatts från flera håll.

Utredningen tar emellertid inte hänsyn till att det handlar om trafik med helt olika förutsättningar på olika delar av banan. En ny utredning bör därför omfatta fyra delar:

· Lokaltrafik Skavsta–Oxelösund

· Direkta tåg Skavsta–Stockholm City

· Regional trafik Oxelösund– Eskilstuna–Sala/Borlänge.

· "Taktfahrplan" enligt Gunnar Söderberg, Oxelösund

Regionförbundet har satt upp höga mål, men anger inga verksamma åtgärder för att nå dem. Därmed blir planen ett slag i luften. Vi anser att persontrafik på TGOJ-banan med modern teknik är ett nödvändigt verktyg för hela länets hållbara regionutveckling.

Tore Jansson

Kjell Håkansson

Nyköping