FolkrÀkningar gör historisk nytta. De kan ocksÄ bidra till skattekontroll och ge djup i vissa demografiska frÄgor. DÀremot fungerar de inte som kartlÀggning av illegal invandring. Det man kan och kommer se Àr den som vill synas.
DÀrför finns det gott om skÀl att skaka pÄ huvudet nÀr finansminister Elisabeth Svantesson (M) stÀller sig pÄ samma podium som Jimmie à kesson (SD) och talar om folkrÀkning som en slags jakt pÄ illegala invÄnare eller svart arbetskraft. För det första gÄr det inte att kalla det som vÀntar en folkrÀkning, alla kommer inte att rÀknas pÄ det sÀttet som gjordes för 30 Är sedan och tidigare. För det andra Àr det inte det som en folkrÀkning gÄr ut pÄ, om den görs.
I Sverigedemokraternas kÀrna finns tron pÄ att frÀmlingar och minoriteter Àr roten till allt som Àr svÄrt i samhÀllet. Att Moderaterna samt bisittarna i Kristdemokraterna och Liberalerna spelar med i detta Àr en följd av Tidöavtalet och dess lojalitetsklausul. Det avslöjar Àven en vÀrderingsmÀssig korruption, men det Àr i sig ingen nyhet.
Tillförlitliga register Àr en grundpelare i det moderna Sverige. Den trasiga bostadsmarknaden ger lÀtt exempel pÄ missvisande uppgifter om vem som bor var. Skatteplanering Àr en annan. Kontrollberoende situationer dÀr utbetalningar inte stoppas i tid Àr en tredje.
FolkrÀkningar görs Äterkommande, i registerbaserad form och pÄ ett annat sÀtt Àn för 30, 40 Är sedan. Den senaste gÀllde lÀget den 31 december 2021, en folk- och bostadsrÀkning inom ramen för EU:s Census 2021-program. Skatteverket bedömer att 98 procent av folkbokföringsuppgifterna Àr korrekta.
Riksdagsbeslutet i det hÀr fallet anvÀnder inte ordet folkrÀkning. Det heter BÀttre möjligheter för Skatteverket att göra dataanalyser och urval i folkbokföringsverksamheten och mÄlet Àr att förebygga, förhindra och upptÀcka felaktiga uppgifter i folkbokföringsverksamheten. Folk kontrolleras i dag utifrÄn personnummer och samordningsnummer. Lagen om en striktare ordning för de sistnÀmnda klubbades i höstas.
I den lÀsvÀrda ESO-rapporten Vem bor hÀr? (2023) argumenteras för att den tidigare sammanstÀllningen av folkrÀkningsdata vart femte eller tionde Är har spelat ur sin roll. Expertisen förkastar förslag om dörrknackning och den bedömer att enkÀtundersökningar inte hittar den som vill vara osedd. DÀremot kan man vÀssa/samköra myndigheters registerkontroller, exempelvis för utbetalningar.
Rapporten lyfter ett alternativ till folkrĂ€kning: âDet mest realistiska upplĂ€gget för att erhĂ„lla bĂ„de en fortsatt förbĂ€ttrad befolkningsstatistik och att komma till rĂ€tta med eventuella oegentligheter i folkbokföringen ter sig i dagslĂ€get vara att Skatteverket och andra svenska myndigheter fĂ„r fortsatt utökade befogenheter att utveckla sitt kvalitetsarbete med folkbokföringen, inklusive utökade kontroller av hur landets invĂ„nare Ă€r folkbokförda.â
I grova drag Àr det ocksÄ vad som riksdagen med brett stöd tog beslut om. NÄgot annat Àn en folkrÀkning.