Valfrihet och vinst i skolan Ă€r nytta – och bekymmer

Valfriheten ger bÄde nytta och bekymmer. Det stÀller nya krav pÄ skolsystemet som Centerpartiet och borgerligheten inte kan blunda för.

Att förÀldrar och elever fÄr vÀlja skola Àr i grunden bra, men systemet fÄr inte gynna endast de barn som föds tidigt pÄ Äret eller vars familjer Àr extra pÄlÀsta om skolsystemet.

Att förÀldrar och elever fÄr vÀlja skola Àr i grunden bra, men systemet fÄr inte gynna endast de barn som föds tidigt pÄ Äret eller vars familjer Àr extra pÄlÀsta om skolsystemet.

Foto: PONTUS LUNDAHL / TT

Ledare2021-08-26 21:00
Detta Àr en ledare. SN:s ledarsida delar Centerpartiets vÀrderingar.

Att skolan Ă€r en av samhĂ€llets grundpelare Ă€r det nog ingen som ifrĂ„gasĂ€tter. Det Ă€r i skolan barn och unga utbildas och formas som resonerande och reflekterande individer. I skollagen och i skolans styrdokument framgĂ„r det Ă€ven att utbildningen ska vara likvĂ€rdig och skapa jĂ€mlika förutsĂ€ttningar för elever. 

I och med detta Àr det rimligt att politiker, oavsett partitillhörighet, tar detta i beaktande i sin skolpolitik. Inte minst bör Centerpartiet i större grad Àn i nulÀget vÀlkomna förslag som bÄde vÀrnar mÄngfalden och valfriheten i skolan, men samtidigt garanterar att dessa regelverk följs och att de problem vi i dag ser i skolvÀsendet arbetas bort.

Men det Ă€r inte sĂ„ det ser ut i skoldebatten idag. PĂ„ vĂ€nsterflanken skriks det om skolföretag som sĂ€ljer barn pĂ„ börsen och att Sverige bör ha ett vinstförbud i skolan. PĂ„ högersidan propageras det i stĂ€llet för att fria skolvalet och att möjlighet att ta ut vinst Ă€r ett sĂ€tt att garantera kvaliteten i skolan. 

Det Ă€r för eleverna, lĂ€rare och övrig skolpersonal som partier arbetar för förbĂ€ttrad skolpolitik. DĂ€rför Ă€r det hög tid att borgerliga partier i allmĂ€nhet och Centerpartiet i synnerhet anammar nyanserade tankegĂ„ngar för en förbĂ€ttrad skola, dĂ€r kvalitet och likvĂ€rdighet stĂ„r i fokus. 

För det första bör diskussionen om vinstuttag nyanseras. Vinst kan ses som en morot för ökad kvalitet och förbĂ€ttring i skolverksamheter, men detta kan och fĂ„r inte ske pĂ„ bekostnad av elevernas utbildning. Kvalitet och likvĂ€rdighet ska stĂ„ i fokus och vinsten bör bli bonusen för att dessa verksamhetskrav Ă€r uppnĂ„dda. I praktiken betyder det att skolor bör uppnĂ„ Skolinspektionens kvalitetskrav för att fĂ„ plocka ut vinst ur skolenheten. 

För det andra behövs en nyanserad bild av valfrihet i skolan. Borgerligheten och Centerpartiet slÄr sig gÀrna för bröstet för reformen om det fria skolvalet, kommunal skolpeng och kösystemet. Det behövdes. Men dessa stora skolreformer har inte bidragit till den segregationsbekÀmpning och valfrihet som var ett uttalat mÄl. Det krÀvs vissa justeringar.

Att förĂ€ldrar och elever fĂ„r vĂ€lja skola Ă€r i grunden bra, men systemet fĂ„r inte gynna endast de barn som föds tidigt pĂ„ Ă„ret eller vars familjer Ă€r extra pĂ„lĂ€sta om skolsystemet. Av dessa anledningar Ă€r det rimligt med ett aktivt och gemensamt skolval, helst lokalt administrerat med stöd av Skolverket – och i samverkan mellan de olika skolorna.

Förslaget om att införa lottning som en av urvalsgrunderna till skolor Ă€r ett sĂ€tt att motverka skolsegregationen och olikvĂ€rdigheten i det valfrihetssystem vi ser i dag. MĂ„let ska vara att vĂ€rna sĂ„vĂ€l mĂ„ngfald som valfrihet och likvĂ€rdighet. 

För det tredje bör synen pĂ„ skolans finansiering tas i beaktande. Skolan finansieras av den kommunala skolpengen, vilken i sin tur betalas med skattemedel. I och med att kommuner finansierar skolan Ă€r det decentralistiska förslaget om möjlighet till differentiering av skolpengen rimligt. 

För vissa kan det verka sjÀlvklart att politik handlar om att positionera sig Ät ett tydligt politiskt hÄll, antingen höger eller vÀnster. Men i vissa sammanhang, sÄsom detta, blir det inte annat Àn osunt polariserande. För att Sverige ska fÄ en bÀttre skola dÀr elever fÄr likvÀrdiga förutsÀttningar krÀvs ett större mÄtt nyanser och konstruktivitet i skoldebatten. Sveriges elever och skolor förtjÀnar det.