Att skolan Àr en av samhÀllets grundpelare Àr det nog ingen som ifrÄgasÀtter. Det Àr i skolan barn och unga utbildas och formas som resonerande och reflekterande individer. I skollagen och i skolans styrdokument framgÄr det Àven att utbildningen ska vara likvÀrdig och skapa jÀmlika förutsÀttningar för elever.
I och med detta Àr det rimligt att politiker, oavsett partitillhörighet, tar detta i beaktande i sin skolpolitik. Inte minst bör Centerpartiet i större grad Àn i nulÀget vÀlkomna förslag som bÄde vÀrnar mÄngfalden och valfriheten i skolan, men samtidigt garanterar att dessa regelverk följs och att de problem vi i dag ser i skolvÀsendet arbetas bort.
Men det Àr inte sÄ det ser ut i skoldebatten idag. PÄ vÀnsterflanken skriks det om skolföretag som sÀljer barn pÄ börsen och att Sverige bör ha ett vinstförbud i skolan. PÄ högersidan propageras det i stÀllet för att fria skolvalet och att möjlighet att ta ut vinst Àr ett sÀtt att garantera kvaliteten i skolan.
Det Àr för eleverna, lÀrare och övrig skolpersonal som partier arbetar för förbÀttrad skolpolitik. DÀrför Àr det hög tid att borgerliga partier i allmÀnhet och Centerpartiet i synnerhet anammar nyanserade tankegÄngar för en förbÀttrad skola, dÀr kvalitet och likvÀrdighet stÄr i fokus.
För det första bör diskussionen om vinstuttag nyanseras. Vinst kan ses som en morot för ökad kvalitet och förbÀttring i skolverksamheter, men detta kan och fÄr inte ske pÄ bekostnad av elevernas utbildning. Kvalitet och likvÀrdighet ska stÄ i fokus och vinsten bör bli bonusen för att dessa verksamhetskrav Àr uppnÄdda. I praktiken betyder det att skolor bör uppnÄ Skolinspektionens kvalitetskrav för att fÄ plocka ut vinst ur skolenheten.
För det andra behövs en nyanserad bild av valfrihet i skolan. Borgerligheten och Centerpartiet slÄr sig gÀrna för bröstet för reformen om det fria skolvalet, kommunal skolpeng och kösystemet. Det behövdes. Men dessa stora skolreformer har inte bidragit till den segregationsbekÀmpning och valfrihet som var ett uttalat mÄl. Det krÀvs vissa justeringar.
Att förĂ€ldrar och elever fĂ„r vĂ€lja skola Ă€r i grunden bra, men systemet fĂ„r inte gynna endast de barn som föds tidigt pĂ„ Ă„ret eller vars familjer Ă€r extra pĂ„lĂ€sta om skolsystemet. Av dessa anledningar Ă€r det rimligt med ett aktivt och gemensamt skolval, helst lokalt administrerat med stöd av Skolverket â och i samverkan mellan de olika skolorna.
Förslaget om att införa lottning som en av urvalsgrunderna till skolor Àr ett sÀtt att motverka skolsegregationen och olikvÀrdigheten i det valfrihetssystem vi ser i dag. MÄlet ska vara att vÀrna sÄvÀl mÄngfald som valfrihet och likvÀrdighet.
För det tredje bör synen pÄ skolans finansiering tas i beaktande. Skolan finansieras av den kommunala skolpengen, vilken i sin tur betalas med skattemedel. I och med att kommuner finansierar skolan Àr det decentralistiska förslaget om möjlighet till differentiering av skolpengen rimligt.
För vissa kan det verka sjÀlvklart att politik handlar om att positionera sig Ät ett tydligt politiskt hÄll, antingen höger eller vÀnster. Men i vissa sammanhang, sÄsom detta, blir det inte annat Àn osunt polariserande. För att Sverige ska fÄ en bÀttre skola dÀr elever fÄr likvÀrdiga förutsÀttningar krÀvs ett större mÄtt nyanser och konstruktivitet i skoldebatten. Sveriges elever och skolor förtjÀnar det.