Betygen ska frÀmja kunskapen

Betyg- och bedömningsfrÄgor görs lÀtt till enkla frÄgor med sjÀlvklara svar. Men det Àr inte sÄpass enkelt. Politiken som bedrivs mÄste fÄ vara evidensbaserad.

Lyssna pÄ forskningen om betygen.

Lyssna pÄ forskningen om betygen.

Foto: Anders Wiklund/TT

Betyg2022-07-06 05:00
Detta Àr en ledare. SN:s ledarsida delar Centerpartiets vÀrderingar.

För ett par veckor sedan föreslog skolminister Lina Axelsson Kihlblom att F-betygets existens borde utredas. Sedan dess har en intensiv, och polariserad, debatt om betyg- och bedömning tagit plats i det offentliga samtalet. Att viktiga didaktiska och pedagogiska frĂ„gor, som bedömningsfrĂ„gor faktiskt Ă€r, fĂ„r en tydlig plats i det skolpolitiska samtalet Ă€r efterfrĂ„gat. Men det ligger en problematik i dels den polarisering som denna debatt fört med sig och dels i att frĂ„gorna alltjĂ€mt förenklas. 

Förslaget har nĂ€mligen kritiserats för att sĂ„vĂ€l sĂ€nka kraven för elever som bidra till “flumskolan”. Inte minst dĂ„ Liberalernas Johan Pehrson och Fredrik Malm hĂ€vdade att regeringen “vill tillbaka till flumskolan”. Att basera sin hĂ„llning i frĂ„gan om F-betyget pĂ„ att den sĂ„ kallade “flumskolan” borde avskaffas skapar endast en bild av politikerna som okunniga i sĂ„vĂ€l skolpolitik som pedagogisk forskning. SĂ„klart behöver inte varje mĂ€nniska i vĂ€rlden stĂ€lla sig bakom förslaget om att avskaffa F-betyget nödvĂ€ndigtvis. Men att avfĂ€rda förslaget, som faktiskt har en hel del stöd i forskningen, och pĂ„stĂ„ att inga elever skulle lĂ€ra sig mer av en sĂ„dan reform förenklar debatten om betyg- och bedömning avsevĂ€rt. 

I stĂ€llet för att förenkla frĂ„gor om betyg- och bedömning bör politiker titta pĂ„ vad forskningen och evidensen faktiskt sĂ€ger om dagens system och vilka reformer som skulle kunna förbĂ€ttra dagens betygssystem. Ett sĂ„dant förslag Ă€r ju faktiskt att ta bort det underkĂ€nda betyget F ur betygsskalan. Detta har bland annat föreslagits av Alli Klapp, universitetslektor vid Göteborgs universitet. Att dĂ„ avfĂ€rda förslaget frĂ„n skolministern och regeringen med en tom motivering om att inget i skolan skulle förbĂ€ttras genom detta blir tafatt. 

Det Ă€r dock ingen slump att debatten om betyg- och bedömning Ă€r som den Ă€r. En stor del av debatten utgĂ„r frĂ€mst ifrĂ„n kĂ€nsloargument och vad som “kĂ€nns” rĂ€tt. Oftast utgĂ„r den kĂ€nslan av att betyg i tidiga Ă„ldrar sĂ€tter press pĂ„ elever, vilket dĂ€rigenom garanterar kunskapsfrĂ€mjande. Men sĂ„ enkelt Ă€r det inte, framförallt inte för de absolut svagaste eleverna. 

I stĂ€llet för att slĂ€nga sig med hittepĂ„-begrepp som “flumskola” och kĂ€nsloargument i debatten om betyg och bedömning borde densamma bygga pĂ„ evidens. Det Ă€r bara pĂ„ det sĂ€ttet vi kan lösa problemen i dagens system för betyg- och bedömning.