För ett par veckor sedan föreslog skolminister Lina Axelsson Kihlblom att F-betygets existens borde utredas. Sedan dess har en intensiv, och polariserad, debatt om betyg- och bedömning tagit plats i det offentliga samtalet. Att viktiga didaktiska och pedagogiska frÄgor, som bedömningsfrÄgor faktiskt Àr, fÄr en tydlig plats i det skolpolitiska samtalet Àr efterfrÄgat. Men det ligger en problematik i dels den polarisering som denna debatt fört med sig och dels i att frÄgorna alltjÀmt förenklas.
Förslaget har nĂ€mligen kritiserats för att sĂ„vĂ€l sĂ€nka kraven för elever som bidra till âflumskolanâ. Inte minst dĂ„ Liberalernas Johan Pehrson och Fredrik Malm hĂ€vdade att regeringen âvill tillbaka till flumskolanâ. Att basera sin hĂ„llning i frĂ„gan om F-betyget pĂ„ att den sĂ„ kallade âflumskolanâ borde avskaffas skapar endast en bild av politikerna som okunniga i sĂ„vĂ€l skolpolitik som pedagogisk forskning. SĂ„klart behöver inte varje mĂ€nniska i vĂ€rlden stĂ€lla sig bakom förslaget om att avskaffa F-betyget nödvĂ€ndigtvis. Men att avfĂ€rda förslaget, som faktiskt har en hel del stöd i forskningen, och pĂ„stĂ„ att inga elever skulle lĂ€ra sig mer av en sĂ„dan reform förenklar debatten om betyg- och bedömning avsevĂ€rt.
I stÀllet för att förenkla frÄgor om betyg- och bedömning bör politiker titta pÄ vad forskningen och evidensen faktiskt sÀger om dagens system och vilka reformer som skulle kunna förbÀttra dagens betygssystem. Ett sÄdant förslag Àr ju faktiskt att ta bort det underkÀnda betyget F ur betygsskalan. Detta har bland annat föreslagits av Alli Klapp, universitetslektor vid Göteborgs universitet. Att dÄ avfÀrda förslaget frÄn skolministern och regeringen med en tom motivering om att inget i skolan skulle förbÀttras genom detta blir tafatt.
Det Ă€r dock ingen slump att debatten om betyg- och bedömning Ă€r som den Ă€r. En stor del av debatten utgĂ„r frĂ€mst ifrĂ„n kĂ€nsloargument och vad som âkĂ€nnsâ rĂ€tt. Oftast utgĂ„r den kĂ€nslan av att betyg i tidiga Ă„ldrar sĂ€tter press pĂ„ elever, vilket dĂ€rigenom garanterar kunskapsfrĂ€mjande. Men sĂ„ enkelt Ă€r det inte, framförallt inte för de absolut svagaste eleverna.
I stĂ€llet för att slĂ€nga sig med hittepĂ„-begrepp som âflumskolaâ och kĂ€nsloargument i debatten om betyg och bedömning borde densamma bygga pĂ„ evidens. Det Ă€r bara pĂ„ det sĂ€ttet vi kan lösa problemen i dagens system för betyg- och bedömning.