Digitalisering som medel, inte som sjÀlvÀndamÄl.

Digitalisering Àr bra, men Ànnu bÀttre att Àr det att tÀnka igenom vilket problem ska lösas genom digitaliseringen.

Att enbart ge unga en surfplatta Àr inte att ta tillvara pÄ digitaliseringens möjligheter

Att enbart ge unga en surfplatta Àr inte att ta tillvara pÄ digitaliseringens möjligheter

Foto: Paul Sakuma

Digitalisering2022-07-17 15:00
Detta Àr en ledare. SN:s ledarsida delar Centerpartiets vÀrderingar.

Digitaliseringen och de framsteg som gjorts inom tekniken Ă€r helt fantastiska. Det har öppnat upp en ny vĂ€rld av möjligheter inom sĂ„ mĂ„nga olika sektorer. De flesta skriver nog under pĂ„ att digitaliseringen Ă€r bra men vi frĂ„gar dock alltför sĂ€llan vilket syfte det ska fylla inom samhĂ€llets olika delar. Det Ă€r en nyansskillnad som behöver diskuteras. Digitaliseringen ska trots allt vara ett medel, inte ett sjĂ€lvĂ€ndamĂ„l. 
 

De privata företagen har lĂ€nge varit i framkanten av digitaliseringen men nu börjar en allt större del av den offentliga sektorn och vĂ€lfĂ€rden gĂ„ i samma riktning. Digitaliseringen kan skapa stora möjligheter att förbĂ€ttra, effektivisera och förenkla processer bĂ„de inom skolan och vĂ„rden. Det förutsĂ€tter dock att verksamheten har en plan och bild av vilka behov som ska tillgodoses av digitaliseringen. Det finns goda exempel inom vĂ„rden dĂ€r digitaliseringen har fyllt ett tydligt syfte och dĂ€r man lyckats tillvarata digitaliseringens möjligheter. Digitala vĂ„rdappar dĂ€r man kan fĂ„ hjĂ€lp av den medicinska professionen och appar som tillĂ„ter patienten att sjĂ€lv mĂ€ta sina vĂ€rden hemifrĂ„n Ă€r smarta sĂ€tt att anvĂ€nda tekniken. I dessa har man Ă€ven lyckats fĂ„ in ett visst mĂ„tt av spelifiering, vilket ökar anvĂ€ndarvĂ€nligheten. 
 

Skolan har dock lyckats sÀmre med att tillvarata digitalisering pÄ ett bra sÀtt. Att ge unga skolbarn en dator eller surfplatta utan nÄgon egentlig plan för hur de ska utnyttjas som lÀromedel Àr inte att dra nytta av digitaliseringens möjligheter. Utan en tydlig mÄlbild Àr det nog tvÀrtom ett ganska dÄligt verktyg att introducera i skolan. Det bör dock finnas potential att hitta smarta och effektiva digitala lösningar Àven i skolan, men dÄ krÀvs det nog att man tar ett steg tillbaka och funderar över behoven och möjligheterna.