Digitaliseringen och de framsteg som gjorts inom tekniken Àr helt fantastiska. Det har öppnat upp en ny vÀrld av möjligheter inom sÄ mÄnga olika sektorer. De flesta skriver nog under pÄ att digitaliseringen Àr bra men vi frÄgar dock alltför sÀllan vilket syfte det ska fylla inom samhÀllets olika delar. Det Àr en nyansskillnad som behöver diskuteras. Digitaliseringen ska trots allt vara ett medel, inte ett sjÀlvÀndamÄl.
De privata företagen har lÀnge varit i framkanten av digitaliseringen men nu börjar en allt större del av den offentliga sektorn och vÀlfÀrden gÄ i samma riktning. Digitaliseringen kan skapa stora möjligheter att förbÀttra, effektivisera och förenkla processer bÄde inom skolan och vÄrden. Det förutsÀtter dock att verksamheten har en plan och bild av vilka behov som ska tillgodoses av digitaliseringen. Det finns goda exempel inom vÄrden dÀr digitaliseringen har fyllt ett tydligt syfte och dÀr man lyckats tillvarata digitaliseringens möjligheter. Digitala vÄrdappar dÀr man kan fÄ hjÀlp av den medicinska professionen och appar som tillÄter patienten att sjÀlv mÀta sina vÀrden hemifrÄn Àr smarta sÀtt att anvÀnda tekniken. I dessa har man Àven lyckats fÄ in ett visst mÄtt av spelifiering, vilket ökar anvÀndarvÀnligheten.
Skolan har dock lyckats sÀmre med att tillvarata digitalisering pÄ ett bra sÀtt. Att ge unga skolbarn en dator eller surfplatta utan nÄgon egentlig plan för hur de ska utnyttjas som lÀromedel Àr inte att dra nytta av digitaliseringens möjligheter. Utan en tydlig mÄlbild Àr det nog tvÀrtom ett ganska dÄligt verktyg att introducera i skolan. Det bör dock finnas potential att hitta smarta och effektiva digitala lösningar Àven i skolan, men dÄ krÀvs det nog att man tar ett steg tillbaka och funderar över behoven och möjligheterna.