En ljudbok Àr lika fin som en pappersbok

LÀsdöden kan bekÀmpas med bÄde syn och hörsel.

Att mÀnniskor vÀljer att njuta av skönlitteratur eller att lÀra sig nÄgot nytt via hörseln snarare Àn synen Àr inte ett problem.

Att mÀnniskor vÀljer att njuta av skönlitteratur eller att lÀra sig nÄgot nytt via hörseln snarare Àn synen Àr inte ett problem.

Foto: Henrik Montgomery/TT

Krönika2023-04-15 05:00
Detta Àr en ledarkrönika. SN:s ledarsida delar Centerpartiets vÀrderingar.

Influencers skada, nytta och inflytande har debatterats flitigt fram och tillbaka sedan yrket fick ett namn. Att vara influencer Ă€r nĂ„gon som har inflytande pĂ„ andra och kan pĂ„verka dem att utföra vissa handlingar. 

VĂ€l fixade, snygga och inflytelserika unga kvinnor sĂ€ljer pĂ„ ungdomar olika produkter och skönhetsideal. Skandaler har uppkommit. Reklam för skönhetsingrepp, utnyttjande av oskyldiga mĂ€nniskor och droger har förekommit. Vad man Ă€n tycker om yrket har de hĂ€r personerna onekligen ett inflytande. Företag anvĂ€nder i allt större utstrĂ€ckning reklam via influencers och ibland hellre Ă€n via annan traditionell marknadsföring. Dessa influencers pĂ„verkar trender, intressen och konsumtionsmönster. 

Personligen följer jag ganska fĂ„ influencers och youtubers, men de jag följer Ă€r en mixad kompott av livsstils-influencers, rese-influencers och ASMR-artister. Det sistnĂ€mnda Ă€r en förkortning för Autonomous sensory meridian response och det sĂ€gs stimulera tittarnas eller lyssnarnas sinnen. 

Vad jag har noterat Ă€r att samtliga har börjat göra reklam för olika ljudbokstjĂ€nster. Följare erbjuds rabattkoder för att testa de olika apparna och blir tipsade om intressanta böcker. 

I flera Ă„r har vi annars fĂ„tt höra om lĂ€sdöden, sĂ€rskilt bland unga. Studie efter studie visar att mĂ€nniskor lĂ€ser allt fĂ€rre böcker och spenderar allt mindre tid pĂ„ fritidslĂ€sning. Ett vĂ€ldigt oroande tecken, tycker mĂ„nga. DĂ„ bör det vara glĂ€djande att allt fler, sĂ€rskilt unga, ökar sitt lyssnande av ljudböcker och fĂ„r bĂ„de sin facklitteratur och skönlitteratur dĂ€rigenom. 

Den synen Ă€r det dock mĂ„nga som inte delar, sĂ€rskilt bland författare och opinionsbildare. I diverse tidningsartiklar har vi kunnat lĂ€sa om det orovĂ€ckande fenomenet ljudböcker som trĂ€nger undan den mer klassiska litteraturformen. FrĂ„gan man dĂ„ bör stĂ€lla sig Ă€r vad dessa personer anser att mĂ€nniskor i allmĂ€nhet och unga i synnerhet ska fĂ„ ut av sin lĂ€sning?  

Är det fulare att lyssna pĂ„ ljudbok Ă€n att lĂ€sa en pappersbok? 

Enligt forskningen Ă€r det ingen kognitiv skillnad i förstĂ„else mellan att anvĂ€nda öronen eller ögonen nĂ€r det kommer till att ta till sig böcker och dess innehĂ„ll. Sedan kan man sjĂ€lvklart argumentera för att en lĂ€sare fĂ„r olika upplevelser av en bok beroende pĂ„ om de lĂ€ser den eller lyssnar pĂ„ den. Kanske har man en mysigare stund med en fysisk bok i soffan? FĂ„r man ett ökat intresse för innehĂ„llet nĂ€r en kĂ€nd skĂ„despelare lĂ€ser upp orden? Det Ă€r snarast frĂ„gan om personlig preferens, vad var och en föredrar. Att mĂ€nniskor vĂ€ljer att njuta av skönlitteratur eller att lĂ€ra sig nĂ„got nytt via hörseln snarare Ă€n synen Ă€r inte ett problem. 

Influenceryrket kommer nog inte dö ut inom en snar framtid. Om dessa personer kan fĂ„ unga följare intresserade av olika böcker och olika typer av lĂ€sning Ă€r det nĂ„got som Ă€r positivt. LĂ€gg dĂ„ hellre mer tid pĂ„ att diskutera böckerna med barnen i stĂ€llet för att döma ut metoden.

Nora Karlsson Àr ledarskribent.