Skapade program driver pÄ det kvinnofientliga

Man made eller math made – det Ă€r inte frĂ„gan.

Algoritmer pÄverkas av de vÀrderingar, preferenser och prioriteringar som mÀnniskor för in i deras utveckling och anvÀndning. Skyll inte pÄ programmet.

Algoritmer pÄverkas av de vÀrderingar, preferenser och prioriteringar som mÀnniskor för in i deras utveckling och anvÀndning. Skyll inte pÄ programmet.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Krönika2024-02-14 11:30
Detta Àr en ledarkrönika. SN:s ledarsida delar Centerpartiets vÀrderingar.

I dagens digitala era Àr algoritmer pÄ sociala medier portvakter till vÄra virtuella liv. Det vill sÀga de liv vi lever pÄ internet och huvudsakligen genom sociala medier. Algoritmer Àr konstruerade för att optimera anvÀndarupplevelsen. De anpassar det innehÄll vi fÄr se baserat pÄ vÄra tidigare interaktioner och beteenden kopplade till innehÄllet pÄ internet.

Även om vi ofta talar om den tekniska utvecklingen med algoritmer och AI i termer av matematik och binĂ€ra system, Ă€r det viktigt att komma ihĂ„g att algoritmer inte existerar med en matematisk absolut objektivitet. De Ă€r snarare mĂ€nniskoskapade produkter i form av kodning och programmering. Algoritmer pĂ„verkas sĂ„ledes av de vĂ€rderingar, preferenser och prioriteringar som mĂ€nniskor för in i deras utveckling och anvĂ€ndning. De formas och förfinas i samspel med anvĂ€ndarnas, mĂ€nniskornas, handlingar och interaktioner.

Denna dynamik mellan mĂ€nniska och algoritm Ă€r avgörande för att förstĂ„ hur dessa digitala verktyg integreras i samhĂ€llet och hur de pĂ„verkar vĂ„ra Ă„sikter, vĂ„ra vĂ€rderingar och vĂ„r tillvaro.

Enligt en ny studie frÄn bland annat Universitetet i Kent har forskare under en femdagarsperiod sett en algoritmstyrd fyrdubbling av misogynt innehÄll pÄ den sociala medieplattformen TikTok. Forskarna har sedan spÄrat hur detta innehÄll av könsmÀssiga fördomar och stereotyper sprids frÄn skÀrmen till skolgÄrden dÀr det sedan normaliseras. Trots att studien Àr utförd pÄ TikTok, gÀller resultatet sannolikt Àven för andra sociala medieplattformar.

Det Àr en mÀnsklig hand som har skapat algoritmerna som styr vad som blir synligt i sociala medier, skriver Carolina Bergquist.
Det Àr en mÀnsklig hand som har skapat algoritmerna som styr vad som blir synligt i sociala medier, skriver Carolina Bergquist.

Den algoritmiska förstĂ€rkningen av misogyni och risken att den nya teknologin cementerar exempelvis stereotypa könsroller Ă€r varken ny eller okĂ€nd. Redan 2019 visade rapporten "I'd blush if I could" hur digitala serviceassistenter som Siri och Alexa bidrog till att upprĂ€tthĂ„lla stereotyper. Detta dels genom att tilldela just servicefunktioner ett kvinnligt namn och en kvinnlig röst, dels genom att programmera dessa för att utstĂ„ bland annat sexuella trakasserier. 

Sedan lanseringen av AI-verktyget Chat GPT i slutet av 2022 har AI-verktygen utvecklats frÄn att vara serviceinriktade till att vara involverade i mer strategiska, kunskapsintensiva uppgifter, sÄsom att ge djupgÄende svar pÄ komplexa frÄgor och ge analytiskt stöd. SÄvitt jag kan se, heter inte lÀngre dessa verktyg Siri eller Alexa, utan Jasper och Bard.

Varken algoritmer eller AI-verktyg Àr produkter av matematik, utan snarare av mÀnsklig skapelse. DÀrför Àr det hög tid att sÀkerstÀlla att den nya teknologin inte bara Äterspeglar samhÀllets vÀrderingar, utan ocksÄ arbetar för att utmana och förÀndra dem till det bÀttre.

Carolina Bergquist Àr jurist och tidigare ledarskribent i SN. Hon medverkar som fristÄende krönikör.