Sveriges kvalitet i den högre utbildningen är fallande, samtidigt som regeringens utbildningspolitik har präglats av små symbol­frågor och uddlösa riktade insatser. FOTO: HENRIK MONTGOMERY/TT

Ledare: Dumsnål attityd till högre utbildning

Ledare
annons

Anmärkningsvärt att regeringen dumsnålar när det kommer till högre utbildning

Ledartexten är skriven av SN:s ledarredaktion, som delar Centerpartiets grundläggande värderingar. Ledartexten är inte en nyhetsartikel. Läs mer: Så jobbar Södermanlands Nyheter med journalistik.

Den internationella organisationen OECD ska inleda ett nytt projekt vid namn Higher education system performance med syfte att förbättra länders prestanda inom högre ­utbildning. Detta ska göras genom att jämföra länder med varandra.

I Sverige har lärare vid högskolor och universitet vittnat om att studenterna blir allt sämre på att klara kunskapskraven. Andelen som fortsätter till högre studier är fler än förr men i takt med att utbildningsplatserna har ökat har även elevernas förkunskaper blivit sämre. Man har konstaterat att kraven för godkänt har sänkts eftersom anslagen till högskolor och universitet bygger på att studenterna tar poäng. Är det färre som blir godkända minskar också anslagen.

En pilotstudie som syftar till att lära länderna mer om sina styrkor och svagheter inom högre utbildning ­genom att jämföra med andra länder låter som något som borde passa Sverige. Vi jämför oss med ett flertal andra länder inom andra områden och kanske skulle­ vi äntligen få svar på varför den högre utbildningens kvalitet sjunker samtidigt som studenterna får en chans att se hur Sverige står sig i jämförelse med ­andra länder.

Det vore värdefullt för såväl svenska studenter som utländska, vilka i en del fall betalar höga studieavgifter för att få studera här. Men regeringen tackar nej. Anledningen? Man vill använda de fyra miljoner ­kronorna som pilotprojektet skulle ha kostat på ett bättre sätt. Karin Röding, statssekreterare på Utbildningsdepartementet, uppger att fyra miljoner kronor är helt enkelt för mycket. För mycket i en budget inom ett område där Sverige lägger cirka 60 miljarder på högre utbildning och forskning.

Sveriges kvalitet i den högre utbildningen är fallande samtidigt som regeringens utbildningspolitik denna mandatperiod präglats av små symbolfrågor och ­meningslösa riktade insatser. OECD:s pilotprojekt som skulle kunna ge stor utdelning är en väldigt liten kostnad i det stora hela och att man säger nej till en generell översyn är ett övergripande problem regeringen har inom området för högre utbildning. Redan tidigare har Sveriges högskolor fått kritik för att ­utbildningens kvalitet är för låg. Genom att delta i projektet och ta fram jämförelser skulle Sverige ­kunna se vad man halkar efter med och vilka åtgärder som skulle kunna vidtas. Detta samtidigt som vi får en internationell utvärdering av den högre utbildningen.

Att inte vilja lägga fyra miljoner för att både själva­ kunna bidra med bättre kunskap om utbildnings­kvalitet och samtidigt kunna utvärdera vad som ­brister i våra system är anmärkningsvärt. Att kunna jämföra för att sedermera kunna höja kvalitén, studieupplevelsen och studieresultat är inga småsaker utan faktisk nytta för pengarna man investerar. Det är såväl Sveriges universitet och högskolor som dess studenter värda. Att regeringen väljer att tacka nej till OECD:s projekt är ingenting annat än dumsnålt.

Elin Larsson

Läs mer om dessa ämnen

UtbildningLedare
annons

Mest delat denna vecka