Ett parti på jakt efter ny röstmagnet

Om Folkpartiet ska bygga ytterligare ett valresultat på en enskild sakfråga behöver de hitta något med mer ideologiskt sprängstoff – eller något som tilltalar betydligt fler personer – än de man diskuterar just nu.

Övrigt2013-11-16 05:00
Detta är en ledare. SN:s ledarsida delar Centerpartiets värderingar.

Folkpartiet håller landsmöte i Västerås. På schemat står att anta ett nytt partiprogram, för att slå fast politiken inför valrörelsen 2014. Efter Jan Björklunds tal delades det ut flygblad med Folkpartiets fokus inför valrörelsen 2014. Dessa tre är enligt partiledningen: betyg från fjärde klass, en öronmärkt tredje pappamånad, samt fortsatt arbete för en fungerande lärlingsreform. Inget av de förslagen känns som de har potential att bli en valrörelsefråga, vilket innebär något av ett avsteg från tidigare taktik.

Sedan Folkpartiets stora kris 1998 har partiet legat ganska stabilt strax under tio procent, det minst problematiska rent opinionsmässigt av alliansens småpartier. Medan de andra försöker skapa en identitet och väljarbas baserat på ideologi har Folkpartiet agerat mer praktiskt och enligt vissa, smartare. Detta då de flera gånger har byggt sina valrörelser kring en enskild sakfråga.

I valet 2002 är de flesta analytiker överens om att förslaget om språktest gav Folkpartiet ett välbehövligt lyft. Under Alliansvalen 2006 och 2010 har man satsat hårt på skolan, särkilt med betoning på ordning och ansvar. Inför nästa år känns det betydligt mer oklart vad Folkpartiet ska satsa på. Man har nu haft makten över skolan i snart åtta år.

Folkpartiet har, om man vill vara lite krass, haft sin chans med skolan och behöver visa väljarna resultat.

En av de utpekade frågorna, som också lär skapa mycket debatt på landsmötet, är den om en tredje pappamånad. Förslaget är i sig en kompromiss. Det finns en inte obetydlig opinion i partiet för att dela föräldraförsäkringen rakt av. Vare sig partiet eller folkopinionen verkar dock vara redo för ett sådant förslag, utan man väljer att lägga till en tredje månad till de två som redan finns. Det må vara en kompromiss som inte gör någon nöjd och inte heller gör någon mer upprörd, men det är ingen röstmagnet.

Centerpartiet märkte hur det kan gå när man väl löper linan ut ideologiskt. Det C-märkta idéprogrammet ansågs av många vara för liberalt. Men partiet vågade ta ton och gjorde ett seriöst försök att flytta debatten. Det riskerar alltid att skapa ilska, men det signalerar konsekvens och förändringsvilja. Folkpartiet vill inte löpa linan ut och ta i ideologiskt. Därför blir det ingen delad föräldraförsäkring, det blir en tredje pappamånad. Men det har liten chans att bli en valvinnarfråga. Få personer känner engagemang och passion för en månad hit eller dit. Ska Folkpartiet göra om sina tidigare hattrick med en stark sakfråga i valet behöver partiet hitta något som skapar mer känslor än det som nu ligger på bordet.

Hanna Marie Björklund