Ledare: Ska nätjätten ta över Sverige?

Konsumenterna kommer att gynnas, men företagen måste anpassa sig för att inte knäckas av konkurrensen när nätjätten Amazon kommer till Sverige.

Det börjar med etableringen av datacenter i Katrineholm, Eskilstuna och Västerås. Den svenska e-handelsmarknaden kommer att påverkas kraftigt när det globala jätteföretaget Amazon kliver in.

Det börjar med etableringen av datacenter i Katrineholm, Eskilstuna och Västerås. Den svenska e-handelsmarknaden kommer att påverkas kraftigt när det globala jätteföretaget Amazon kliver in.

Foto: Pedroncelli Rich

Övrigt2018-10-08 05:00
Detta är en ledare. SN:s ledarsida delar Centerpartiets värderingar.

I Katrineholm jobbar nära 300 arbetare med att färdigställa ett datacenter för Amazon Web Services (AWS). Det blir ett av tre AWS-center i Sverige - de andra kommer att ligga i Eskilstuna och Västerås - som ska hjälpa företagets nordiska kunder.

AWS är inte detsamma som Amazon.com, även om de tillhör samma koncern. Medan AWS erbjuder datalagring och andra IT-tjänster är Amazon.com en e-handelsgigant som står för hälften av den amerikanska näthandeln. Amazon.com använder sig däremot av AWS tjänster, och AWS etablering i Sverige öppnar därför dörren för att Amazon.com ska söka sig hit inom kort.

Fram till i dag har den svenska näthandeln bestått av flera olika aktörer som utvecklat egna nischer - Adlibris för böcker, Apotea för läkemedel, och så vidare. Med Amazon på den svenska marknaden skulle konsumenter få tillgång till ett bredare utbud av produkter under ett och samma tak. Priserna skulle sjunka och Amazons smidiga leveranser skulle förenkla vardagen för många svenskar.

För företagen blir Amazons inträde på den svenska marknaden en utmaning. Amazons storlek – i början av september blev Amazon efter Apple det andra börsnoterade företaget någonsin att värderas till över ett tusen miljarder dollar – gör det svårt för mindre, mer nischade aktörer att stå emot prispressen. Bekvämligheten att kunna köpa i stort sett allt på samma sajt leder dessutom till så kallade nätverkseffekter; ju fler konsumenter som söker sig till Amazon, desto mer kostsamt blir det för företag att inte sälja sina produkter där.

I ett sådant läge vill lagstiftare ofta försöka begränsa utländska företags dominans för att “rätta till” marknaden. Det riskerar att göra mer skada än nytta. Ska inte svenska konsumenter få ta del av Amazons utbud och tjänster? Redan i dag hör Amazons internationella, brittiska och tyska sajter till några av de mest besökta nätbutikerna i Sverige.

Om Amazon följer spelreglerna ska företaget inte straffas. Däremot ska det inte få utnyttja sin ställning som handelsplattform för att gynna sina egna produkter, vilket EU-kommissionen nu undersöker om företaget har gjort.

Företag som vill stå sig i ett landskap med Amazon kan antingen välja att själva använda sig av plattformen eller erbjuda något som e-handeln inte kan. Företag som Kjell & Company, Lagerhaus och Teknikmagasinet hör till den första kategorin; de ser Amazon som ett sätt att öka den egna försäljningen. Små butiker kan anamma den andra strategin genom att bli något mer än bara platser dit vi som konsumenter går för att handla. En bokaffär kan kombineras med ett kafé eller en vinbar, en järnaffär skulle kunna erbjuda kurser för hemmafixarentusiaster. Sådana samlingsplatser kommer inte ens Amazon att kunna ersätta.

Emanuel Örtengren