"Vad politikerna i Trosa kommun inte talar om"

Energipoppelskog, cirka 4 år gammal Foto: Ingrid Benson

Energipoppelskog, cirka 4 år gammal Foto: Ingrid Benson

Foto: Fotograf saknas!

Övrigt2018-01-11 05:00
Detta är en ledare. SN:s ledarsida delar Centerpartiets värderingar.

Många frågor har ställts till Trosas kommunpolitiker då det gäller Infart Västra Trosa. Hittills har inga svar erhållits varken då det gäller finansieringen, klimatfrågan eller vem som egentligen behöver Infarten.

Låt oss titta på finansieringen av Infarten. Enligt Vägplanen, som nu ligger ute för granskning på Trafikverkets hemsida trafikverket.se, beräknas kostnaden till 155 MSEK

Hur ska Trosa kommun klara av att betala sin andel, 93 MSEK, och dessutom förskottera Trafikverkets andel, 62 MSEK?

Visst har Trosa kommun informerat om att Infarten ska betalas med exploateringsavgifter på alla tomter som tillkommer i västra och södra Trosa. För att betala för vägen behöver det säljas 670 bostadstomter och kommunägd mark avsedd för industriella verksamheter vid Trosaporten.

Hur mycket exploateringsavgifter har inkommit? I mars i år har avtal tecknats med markägare i Smedstorp, 95 bostäder med en avgift på 100 000 kronor, ytterligare ett avtal finns med en markägare som har erhållit förhandsbesked på fyra tomter. För resten av exploateringsintäkterna råder stor osäkerhet. Markägarens nyckfullhet och boendes starka motstånd mot exploateringen av Trosas attraktiva skärgårdsnatur spär på denna osäkerhet.

Vem vill bo mitt i en 25 m hög energipoppelskog? Det blir nog svårt att hitta boende till de 60 hus, långtifrån tätorternas serviceutbud, även om bygglov erhålls. Stor osäkerhet råder även kring de 100 bostäder som planeras i skärgården, då området omfattas av strandskydd och håller stora naturvärden.

Den industrimark som kommunen avser att sälja är vattensjuk och olämplig att bygga på.

Vad återstår då annat än låna? Trosa kommun är landets trettonde mest skuldsatta kommun och riskerar nu att få ta ytterligare lån.

För vem byggs denna väg? Vem tjänar på den?

Infarten är tänkt att avlasta trafiken i centrala Trosa. Infarten är även tänkt att användas av de som kommer att flytta till västra Trosa och Tureholmshalvön. Eftersom det planeras 670 bostäder i västra Trosa med Tureholmshalvön kommer trafiken i centrala Trosa att öka i stället för att minska. Om målpunkten för de nyinflyttade inte är centrala Trosa kommer man i stället utnyttja Västerljungsvägen. Skulle man vilja besöka centrala Trosa väljer man inte en "Förbifart" (Infarten) då denna mynnar ut på Ådavägen långt från centrala Trosa, i höjd med Bråtagatan.

Vilket behov har ni som bor i Trosa tätort av Infarten? Vilket behov har ni som bor i Vagnhärad och Västerljung av den nya vägen? Kommunen använder er som skattebetalare för att betala lånen på den nya vägen. Vem tjänar på den nya vägen? De enda som tjänar på vägen är de markägare som vill omvandla sin skogsmark eller åkermark till byggnadsmark.

Tänk på detta och ge dina synpunkter på Trafikverkets hemsida trafikverket.se /Väg 782/218 före den 9 januari 2018.

Ingrid Benson

www.InformationTrosa.wordpress.com