Det vi ser idag är en låglönekonkurrens med utbrett fusk, dumpade villkor och appar som förmedlar svarttaxi, skriver Tommy Wallin och Kjell Arbestål, Transport. Foto:

Debatt: ”Taxiyrket kräver mer än körkort, bil och smartphone”

Inlägg utifrån

Det här är en debattartikel med syfte att påverka. Det är den externa debattörens egna åsikter som förs fram, inte tidningens. Läs mer: Så jobbar Södermanlands Nyheter med journalistik.

Taxichaufför är ett samhällsbärande yrke som kräver kompetens, en seriös bransch och bra villkor. Det vi ser idag är en låglönekonkurrens med utbrett fusk, dumpade villkor och appar som förmedlar svarttaxi. Transport vill se återinfört lokalkännedomskrav, skärpning av vilotidsreglerna och en strategi kring plattformsekonomin. Det är hög tid att stoppa taxifusket nu!

Taxichaufförer får många människors vardag att fungera. De ser inte bara till att vi kommer till tågstationen i tid när vi skall ut och resa. De kör också våra barn till skolan, ser till att funktionsvarierade kan ta sig till jobbet och ha en aktiv fritid och de hjälper många äldre att ta sig till familj och vänner, till vårdcentralen eller kanske till mataffären.

För att vara taxichaufför skall du ha taxilegitimation. Det krävs mer än ett b-körkort, en bil som gått igenom besiktningen och en smartphone. Det krävs en yrkesskicklighet som bland annat innebär en god lokalkännedom och utvilade förare. Efter avregleringen av taximarknaden har vi sett en lönedumpning och ett fusk som också har lett till ett allmänt förfall av branschen där seriösa aktörer tampas med de mindre nogräknade.

Regeringen har tagit steg i rätt riktning under den senaste mandatperioden, men mycket återstår att göra. I dag 2018 har förarna fortfarande pappersböcker att skriva upp sina vilotider i, vilket möjliggör för de som vill fuska men också tvingar dem som inte vill. Så kan vi inte ha det.

Vi ser också hur de så kallade app-företagen breder ut sig och erbjuder förmedlingstjänster i en digital plattform eller i värsta fall ”samåkning” i privatbil för en överenskommen summa pengar. Det senare alternativet uppmuntrar kunderna att sitta i framsätet då det är ”trevligare att prata med föraren och du får dessutom välja musik”. Det är naturligtvis inget annat än ett trick för att undgå att bli påkommen som ren svarttaxi, något som även polisen har konstaterat.

Plattformsföretagens grundidé verkar vara att undkomma arbetsgivaransvar så långt det är möjligt, vilket är tydligt också i alla de bud-appar som utnyttjar arbetskraft med usla villkor när de kör hem dagens middag eller tröjan vi köpte på nätet samma dag. Plattformsekonomin är på sikt ett hot mot den svenska modellen. Det är hög tid att stoppa taxifusket och några åtgärder som Transport vill se är:

• Återinfört lokalkännedomskrav

• Skärpning av vilotidsreglerna

• Strategi kring arbetsmarknadsproblem kopplade till plattformsekonomin

Tommy Wallin

Kjell Arbestål

Svenska Transportarbetareförbundet Avdelning 7

Läs också

( 1 st )

Läs mer om dessa ämnen

TransportArbetsmarknadDebatt
Relaterat