SN Företagsförsäljning HELA DENNA SIDA ÄR EN ANNONS
SEDAN 1941. Jimmy Bjöörn är tredje generationen som driver Bjöörns cykel i Nyköping. – Via Södermanlands Nyheter når jag ut till närområdet där mina primära kunder finns, säger han. Foto:

Rätt strategisk marknadsföring var början på denna lyckade annonskampanj

SN Företagsförsäljning

Flytten till nya lokaler blev startskottet för en lyckad marknadsföringskampanj som Bjöörns cykel genomförde tillsammans med Södermanlands Nyheter. – Jag kunde aldrig drömma om att det var möjligt att öka försäljningen i januari på ett sådant sätt, säger Jimmy Bjöörn på Bjöörns cykel i Nyköping. Men det gick.

Han är rejält överraskad själv av resultatet och av uppmärksamheten kring flytten av butiken till Gumsbacken.

– Januari brukar vara en hopplös månad försäljningsmässigt och i år hade vi dessutom stängt en vecka på grund av flytten. Så jag vågade inte hoppas på någonting egentligen. Mer än att människor skulle uppmärksamma att vi hade flyttat.

Redan under tidig höst hade Jimmy dock förberett för ett erbjudande i samband med flytten. Och med hjälp av Susanne Rosenqvist på Södermanlands Nyheter planerades marknadsföringsupplägget.

– Jimmy valde en marknadsföringsmix med annonser i tidningarna Södermanlands Nyheter och gratisutdelade Extra samt digitalt på sn.se och i mobilen, berättar Susanne. Kampanjen som helhet nådde ut till cirka 80 000 nyhetsläsare och varade under 1 veckas tid.

Hon fortsätter:

– Jimmy kan marknadsföring och hans budskap var väl genomtänkt och mycket bra timat. Produkten elcykeln var helrätt och nyöppningen genererade nyfikenhet. Självklart skulle hans annons nå ut med ”maxad räckviddspaket” tänkte jag. Dessutom bestämde vi att återupprepa annonsen i Södermanlands Nyheter efter en vecka.

”Marknadsföringen nådde ut till rätt målgrupp”

Resultatet lät inte vänta på sig. Försäljningen gick bättre än någon vågat tro. Och efter ytterligare någon vecka upprepade Jimmy upplägget. Men denna gång med ett varmt tack för all uppmärksamhet kring den lyckade flytten.

– Jag visste sedan tidigare att annonser i Södermanlands Nyheter ger mest effekt för oss jämfört med andra tryckta medier som går lite bredare, säger Jimmy. De flesta av mina kunder finns ju i närområdet.

Han jämför också med sin egen facebookannonsering.

– Facebookannonsers effekt går inte alls att jämföra med resultatet från annonserna i Södermanlands Nyheter. Många av mina kunder har vuxit upp med en tidning. Men självklart måste jag hitta nya infallsvinklar för att nå nya kunder. Sättet att marknadsföra sig på ändrar sig hela tiden.

Inför framtiden planerar Jimmy att fortsätta med printannonser men är också öppen för nya tankar.

– Cykel idag är ju verkligen trendigt och i vårt sortiment har vi allt från barncyklar till mountainbikes och racercyklar. Plus elcyklar förstås. Vi kan cyklar och har cykelverkstad i samma lokaler. Det vill vi förstås nå ut med.

Susanne fyller i:

– Självklart tycker jag att Jimmy ska fortsätta sitt framgångskoncept med erbjudande-annonser i prenumererad tidning som ju visat sig fungera jättebra. Skulle han sedan också vilja nå ut med de mjukare värdena – alltså medarbetarnas kunskaper om cyklar och cykling som träningsform – är natives en bra kanal. Nativeannonser bygger varumärke på sikt och kan få fantastisk trafik, många delningar och att användarna stannar länge för att ta del av innehållet, avslutar Susanne Rosenqvist.