• Näsbyvikens båtsällskap är ett skolboksexempel på hur man kan arbeta förebyggande mot båtmotorstölder. Skyltar, taggtråd och grindar som förhindrar att tjuvarna kör in med bil är några åtgärder. Trots det är båtklubben inte helt förskonad. Fyra båtmotorer har stulits från området hittills i år, berättar Nils Fickler, hamnkapten. Foto:
  • Så här kan det se ut när tjuvarna varit framme. Foto:
  • Jakob Levison har sin båt vid Viggbyholms båtklubb. Han har en gammal motor, och känner sig inte så orolig för stöldrisken. "Men jag vet ju att det är mycket stölder", säger han och berättar att han hittade någon kåpa och drev som han antar att någon tjuv slängt i buskarna. Foto:
  • Att vidta åtgärder för att göra det svårare att stjäla båtmotorn är viktigt. Men tjuvarna är proffs, och enligt polisen handlar det snarare om att försvåra än att förhindra. Foto:
1/

Båtmotortjuvarna förbereder sig för högsäsong

Brott

Nu börjar högsäsongen för båtmotortjuvarna.

Förra året blev det värsta hittills.

— De här veckorna i april tar det riktig fart med stölderna. Nu håller vi andan, säger Rino Carlsson vid polisen.

Taggtråd, vaktbolag, belysning, patrullerande vakter och en obligatorisk stöldmärkning av motorer räckte inte. Bara några tiotal meter från vakthuset vid båtföreningen i Näsbyviken i Täby smög sig tjuvarna in, monterade bort utombordsmotorn från en båt och försvann i natten.

För några år sedan inledde Näsbyvikens båtsällskap ett projekt med Stöldskyddsföreningen. Då hade föreningen haft stora problem med stölder, och en del av skyddsåtgärderna var resultatet. I dag beskriver hamnkaptenen Nils Fickler att föreningen är relativt förskonad. Men fyra båtmotorer har ändå stulits hittills i år.

— Vi har hört från andra klubbar att de är hårt utsatta, vi är inte alls det i samma utsträckning, säger han.

Få motorer återfinns

2017 blev ett dystert år för båtägare. 2 800 motorer försvann, en ökning med sex procent från året innan. Årets tre första månader tyder på en minskning, enligt uppgifter från Brottsförebyggande rådet och polisen.

— Men det är ändå fruktansvärda siffror jämfört med för två, tre år sedan. Så det är ingenting att fira, säger Rino Carlsson, nationell samordnare för sjörelaterade stölder vid polisen.

Minst 80 procent av båtmotorerna som stjäls lämnar landet, bedömer polisen.

— Chansen att vi hittar stulna motorer i Sverige är försvinnande liten. I de fall vi hittar någon är det i utlandet, det kan vara någon spårsändare som blir aktiv. Förra hösten fick vi en signal i Vilnius i Litauen där vi hittade 37 motorer. De kom från Sverige allihop utom två, säger Carlsson.

Fler vill stöldmärka

Stöldskyddsföreningen ser ett ökat intresse för stöldmärkning av båtmotorer. Där satsar man på en ny produkt riktad mot båtmotorer som stöldmärks med dna, rfid-chip, mikropunkter, id-nummer och qr-kod.

— Vi rekommenderar att man märker sina saker, dels för den avskräckande effekten och dels för att det framför allt ökar chanserna att koppla tjuven till ett brott. Det hjälper ju också dig att få tillbaka motorn, säger Lina Nilsson på Stöldskyddsföreningen, som också rekommenderar båtsamverkan där man turas om att patrullera på båtplatsen.

Rino Carlsson säger att bara några få procent av de stulna motorerna återfinns. Från polisens horisont är det viktigt att snabbt kunna kontrollera om en motor är stulen, om man hittar misstänkt stöldgods eller får en förfrågan från utländsk polis.

— En del dna-märkning ska man skicka in på prov och då får man svar efter två veckor, men vi behöver i princip svar när vi står där på trottoaren, säger han.

Om en id-handling på en motor är kopplad till ett tillgängligt, sökbart register kan polisen också ta kontakt direkt med ägaren, som kanske inte ens är medveten om att motorn är stulen.

— Då kan det bli riktigt effektivt, säger han.

Fakta: Båtmotorstölder

Under 2010-talet har det årligen anmälts fler än 2 000 båtmotorstölder. Förra året anmäldes 2 729, vilket är det största antalet sedan båtmotorstöld infördes statistiskt med en egen brottskod.

Värdet på de stulna motorerna beräknas till mer än 200 miljoner kronor de senaste åren.

Majoriteten stjäls av internationella ligor. Motorerna förs utomlands via färjetrafiken, bland annat till Polen och Litauen, omkring fyra–tio motorer per last.

Där "tvättas" stöldgodset och förs vidare till andra marknader, bland annat till Ryssland. Polisen misstänker att en del kan ha hamnat hos människosmugglares båtar.

Källa: Polisen, Brå