Många resenärer drabbas när Boeing-plan stoppas. Det innebär ett stort konsumentproblem. Arkivbild. Foto:

Boeing-stopp stort konsumentproblem

Ekonomi

Många resenärer drabbas när flygplansmodellen Boeing 737 Max 8 stoppas för användning i europeiskt luftrum. Som konsument finns det flera rättigheter att hålla koll på när ens flyg ställs in eller försenas.

— Spara alla kvitton, ha det som mantra, säger Karolin Kühn på Konsumentverket.

Flygplansmodellen Boeing 737 Max 8 stoppades för drift i europeiskt luftrum på tisdagen sedan modellen varit inblandad i två flygkrascher på kort tid. Den senaste skedde på söndagen i Etiopien där nära 160 människor omkom.

Stoppet av Boeing-planen påverkar nu många resenärer då flera flygningar till och från Sverige ställs in eller försenas.

— Först och främst ska man ha i bakhuvudet att man som resenär har rätt att bli ombokad eller få sina pengar tillbaka, säger Karolin Kühn.

Rätt till mat och dryck

Det gäller om flyget är inställt. Om det rör sig om en försening ser det däremot lite annorlunda ut – flyget måste vara försenat med minst fem timmar för att resenären ska ha rätt till ombokning eller återbetalning.

Efter två timmars väntetid har man rätt till service och assistans, där ingår bland annat rätt till mat och dryck av flygbolaget.

— Om man inte får något kan man köpa mat och dryck själv och spara kvittot, men det är viktigt att hålla sig inom rimliga gränser när man handlar, säger Karolin Kühn.

Om man befinner sig på flygplatsen och det rör sig om en längre försening som sträcker sig över en natt har man rätt till en gratis hotellnatt.

Kontakta flygbolaget

Det är viktigt att ta kontakt med flygbolaget, särskilt om man ska flyga snart, för att kunna omboka eller bli återbetald, enligt Karolin Kühn.

— Det man ofta glömmer är att försöka prata med flygbolaget och om man kommer överens om något är det bra att få det skriftligt. Det är jättebra att ha på pränt om de säger att man ska boka om själv till exempel.

TT: Hur stort konsumentproblem innebär Boeing-stoppet?

— Det är svårt att säga hur stort, men många flyg drabbas och då blir det ett stort konsumentproblem. När det gäller flyg påverkar en händelse många personer och nu har vi en stor händelse.

Fakta: Rättigheter för flygresenären

Om flyget ställs in ska flygbolaget erbjuda dig tre alternativ (1) du får tillbaka kostnaden för den del av biljetten som du inte kunnat använda, (2) din resa bokas om så att du kommer fram så fort som möjligt och (3) din resa bokas om till ett annat tillfälle som passar dig.

Om det inte finns några möjligheter att via sitt flygbolag få en rimlig ombokning kan man ha rätt att boka via ett annat bolag. Då är det dock viktigt att hålla sig till rimliga kostnader, man kan exempelvis inte uppgradera sin ombokade biljett till businessklass om biljetten inte var det från början.

Man har alltid rätt att välja mellan återbetalning och ombokning. Det gäller oavsett orsaken till att flyget ställts in.

Om flyget är försenat med minst två timmar har man rätt till assistans och service från flygbolaget, där ingår exempelvis mat och dryck. I Konsumentverkets flygkalkylator kan du se vad som gäller just din resa.

Källa Konsumentverket