EU-invånare kan fortsätta att äta norska Kvikk Lunsj. Nestlé har inte lyckats övertyga EU:s domstol om att Kit Kats snarlika form bör skyddas som varumärke. Foto:

Chokladstrid uppe i EU:s domstol

Ekonomi

Är chokladkakan Kit Kats form så allmänt välkänd och förknippad med namnet så att även formen är att betrakta som ett skyddat varumärke? Ja, hävdar multinationella bolaget Nestlé. Men får inte medhåll av EU:s domstol i Luxemburg.

Tvisten mellan Nestlé och den amerikanska konkurrenten Mondelez, som bland annat äger norska varumärket Kvikk Lunsj, har utkämpats i domstolar i över tio år. Även brittiska Cadbury är inblandat i konflikten.

Kit Kat och Kvikk Lunsj har liknande form med fyra brytbara kexchokladbitar.

European Court of Justice (ECJ) har nu kommit fram till att Nestlé inte har lyckats bevisa att invånare i flera EU-länder förknippar formen med just namnet Kit Kat. Därmed inte sagt att striden är över. Domstolen hänvisar nu ärendet tillbaka till EU:s immaterialrättsmyndighet Euipo, som får ta ställning till om Kit Kats form bör skyddas.