Tiptop försvann ur sortimentet, men efter enträget tjat började GB sälja den igen 2005. Foto:

Försvunna favoritglassar engagerar folket

Livsmedel

Med vårvärmen kommer suget efter glass. Men när du står vid frysboxen är favoriten borta. Besvikelsen när älsklingsglassen försvunnit ur sortimentet är en särskild sorts vårkänsla.

Glassutbudet är något som engagerar. Felix Müntzing, marknadschef på Triumf Glass, blir ofta förvånad över vilka glassar folk efterlyser.

— De brukar inte sälja så bra, men sedan när man lägger ner dem blir de väldigt efterfrågade.

Några vill ha tillbaka glassar som bara funnits några få säsonger, andra längtar tydligt efter barndomens smaker. Triumf Glass får många förfrågningar om favoriter från 1980- och 90-talet, som struten Marco Polo och Clip & Clap, som hade en tuggummipinne.

— Vi brukar inte göra relanseringar så jätteofta, men vi kanske borde göra det? funderar Felix Müntzing.

GB Glace får varje år in massvis med förslag på gamla favoriter som glassugna se, och smaka, igen. Jon Hilander, produktchef, ger nostalgikerna lite hopp – tjat kan löna sig. Blir efterfrågan tillräckligt stor brukar man se efter om det är möjligt att återuppta produktionen. En riktig solskenshistoria är Tiptop, som försvann ur sortimentet 1996, relanserades 2005 och i dag är en av produkterna på topp fem.

I väntan på att favoritglassen återvänder har han bara ett råd – hamstra.

— Har man ett riktigt enormt sug på produkter som tas bort får man dyka ner i boxarna där man bor och samla på sig det som finns kvar helt enkelt!