Sporthandeln på nätet är en svår konkurrent till butikerna. Arkivbild. Foto:

Internetjättar får sporthandeln att svettas

Ekonomi

Ett stekhett fotbolls-VM hjälpte sporthandeln under en svettig sommar.

Den internationella konkurrensen på nätet sätter dock branschen under press.

— Det är en jätteutmaning. Varje koncept försöker hitta sin identitet för framtiden, säger Intersports vd Marcus Winbergh.

Både Intersport och Stadium uppger att försäljningen i butikerna under den extremvarma sommaren var helt okej jämfört med andra somrar. En förklaring är de svenska fotbollsframgångarna i VM i Ryssland.

— Vi har haft en tydlig rea och ett fotbolls-VM, som hjälpte till de första 12–15 dagarna. Det har gjort att det har varit lite drag i butikerna, säger Marcus Winbergh, vd på Intersport.

"Klämd från flera håll"

Precis som för andra inom detaljhandeln står dock sporthandeln inför en stor utmaning med digitaliseringen och den konkurrens den för med sig. Inom traditionell butiksförsäljning i Sverige har de stora kedjorna även blivit utmanade av tillväxtbolag som den norska sport- och viltmarkskedjan XXL, som satsar hårt på den svenska marknaden.

— Går vi långt tillbaka var det ju egentligen Intersport, Team Sportia och Stadium som hade en stor del av marknaden. Sedan kom aktörer inom e-handeln på sportsidan plus XXL. Så man har ju blivit klämd från flera håll och nu har du även internationella aktörer som Amazon och Zalando, säger Jonas Arnberg, vd på HUI Research.

Bok- och elektronikhandeln har kommit längre i sin strukturomvandling. För andra har förändringsresan precis börjat.

— Det finns ingen direkt forskning på det, eftersom det är så nytt, men när en bransch har 15 procent av försäljningen via nätet sker också all tillväxt på internet, säger han.

Vaknat för sent?

För Intersports del påbörjades den stora satsningen på e-handeln egentligen bara för något år sedan, men de fysiska butikerna spelar fortfarande en stor roll.

— De fysiska butikerna tillsammans med e-handeln gör att vi kan vara en aktör lokalt i Sverige. Vi har ju ett stort butiksnät på de mindre orterna och där tror jag att vi har hittat vår modell, säger Winbergh.

TT: Sett till den internationella konkurrensen på nätet – har man vaknat för sent inom vissa branscher i den svenska detaljhandeln?

— Ett enkelt svar på frågan är ja. Men jag tror att det har varit en mognadsgrad i ägarstrukturen och i tidigare management. Det krävs ett annat synsätt och tänk inom e-handeln, säger Marcus Winbergh.

Fakta: Sporthandeln

Stora sportkedjor som Intersport och Stadium har det svettigt. Enligt årsredovisningen över 2017 gjorde den internationella handelsjätten Intersport på hemmaplan förluster i hundramiljonersklassen, vilket delvis kan förklaras av stora omstruktureringskostnader.

I Stadiums fall föll vinsten före skatt med 70 miljoner kronor till 86 miljoner kronor, enligt årsredovisningen för det brutna räkenskapsåret 2016/2017. Även lönsamheten fick sig en törn under räkenskapsåret.

Båda sportkedjorna tacklar sviktande försäljning, sjunkande vinster eller växande förluster samt lägre lönsamhet per såld vara. Det beror delvis på att tillväxtbolag som den norska sport- och viltmarkskedjan XXL satsar hårt på den svenska marknaden.

Bolaget investerade över 93 miljoner kronor i anläggningstillgångar, som exempelvis varuhus i fjol, visar siffror från XXL:s färska årsredovisning över 2017.

Källor: Årsredovisningarna för respektive sportkedja.