• Jag trivs när det regnar, säger mästerskapsledaren Johan Kristoffersson som tog hem två segrar i STCC när regnet vräkte ner över Rudskogen i Norge. Här flankerad av Andreas Wernersson (tv), Robert Dahlgren och Philip Morin (th). Foto:
  • Det är fina tävlingar, välorganiserade och sportligt hög klass, säger F1 föraren Mark Webber. Foto:
1/

Kristoffersson ny STCC-ledare i regnvädret

STCC

Himlen öppnade sig över Rudskogen i Norge när STCC kom på besök.

Och i regnet kunde Johan Kristoffersson vinna två segrar och ta ett fast grepp om mästerskapet.

— Jag trivs när det regnar, myser mästerskapsledaren Johan Kristoffersson.

Det tycktes som om vädergudarna var på Johan Kristoffersson sida. På kvalet på lördagen i uppehållsväder var han distanserad av PWR-teamets Cuprabilar. Daniel Haglöf, Robert Dahlgren och Philip Morin tog de tre främsta platserna och Dahlgren kunde genom kvalpoängen återta den ledning som han förlorade efter diskningen på Gelleråsen.

Men säg den glädje som varar. När himmelen öppnade sig över Rudskogen var det som en skänk från ovan för utmanaren Johan Kristoffersson som är erkänt bra i ruskväder.

Fick kanonstart

Kristoffersson fick en kanonstart i första racet.

— Jag har lite fördel av rallycrossen. Men det är inte samma sak i STCC. Här kan man inte träna på samma sätt. Det är som att slå på volley varje gång, säger Johan Kristoffersson.

Från sjätte startrutan var han snabbt upp på andra plats och sen blev det en tuff batalj mellan honom och Robert Dahlgren. Båda varnades för ojuste körning men till slut var det Kristoffersson som gick förbi, tog täten på sjätte varvet och kunde sedan kontrollera racet hela vägen in i mål.

— Det var surt att det blev så. Man kan nog inte vara långsammare än vad vi har i första racet, suckar Robert Dahlgren.

I andra racet hade Johan Kristoffersson fördelen att starta framför Dahlgren. Kristoffersson tog sig snabbt upp till andra plats och sedan blev det en tvekamp med Andreas Wernersson där den sammanlagda trean fick ge sig med tre varv kvar. Robert Dahlgren slutade trea.

Inte avgjort

Inför avslutningen på Mantorp leder nu Johan Kristoffersson med 14 poäng. Men ingen av kombattanterna vill säga att mästerskapet är avgjort.

— Jag har ett bra läge. Man jag tog 13 poäng på Robban den här helgen. Det är inget som säger att han inte kan ta 15 poäng på mig nästa helg, säger Johan Kristoffersson.
— Ni kommer att få se en aggressiv Robert Dahlgren på Mantorp, lovar Dahlgren och försäkrar att slaget inte är förlorat.

Inblandad i kollision

För prins Carl-Philip kunde helgen slutat bättre. Hans Lotus var inblandad i en kollision i andra Swedish GT-loppet. Men det var inte prinsen som satt bakom ratten utan den andra föraren i teamet, WTCC-världsmästaren Thed Björk. Prins Carl-Philip hade redan kört sina varv och lämnat över ratten till Björk.

Under helgen har Carl-Philip tillsammans med Thed Björk nått två tredjeplatser i GTB i ett decimerat startfält. Prinsens ligger på andra plats i sammandraget och har inte längre någon chans att avancera även om han skulle vinna de båda återstående loppen.

På plats i Rudskogen fanns också celebert racingbesök där förre Formel 1-föraren Mark Webber (med 215 F1-starter) tittade på tävlingarna och agerade prisutdelare i några supportklasser.

— Det är fina tävlingar, välorganiserade och sportligt hög klass, säger han artigt till TT.

Fakta: Ställningen STCC

1. Johan Kristoffersson 173

2. Robert Dahlgren 159

3. Andreas Wernersson 139

4. Daniel Haglöf 123

5. Fredrik Ekblom 96

6. Philip Morin 93

7. Mattias Andersson 86

8. Tobias Brink 77

9. Hugo Nerman 40

10. Micke Olsson 31

Källa: STCC

Fakta: Segrare i årets STCC

Knutstorp Race 1 – Daniel Haglöf

Knutstorp Race 2 – Andreas Wernersson

Anderstorp Race 1 – Philip Morin

Anderstorp Race 2 – Tobias Brink

Falkenberg Race 1 – Robert Dahlgren

Falkenberg Race 2 – Mattias Andersson

Gelleråsen Race 1 – Johan Kristoffersson

Gelleråsen Race 2 – Mattias Andersson (efter protest)

Rudskogen Race 1 – Johan Kristoffersson

Rudskogen Race 2 – Johan Kristoffersson

Återstår Mantorp Race 1 och 2

Källa: STCC