• Mercedes-Benz visar sin nya elektriska suv Mercedes EQC i konsthallen Artipelag i Gustavsberg på tisdagen. Foto:
  • Mercedes-Benz nya elektriska suv EQC. Foto:
  • Dieter Zetsche, styrelseordförande för Daimler, talar när Mercedes-Benz visar sin nya elbil i konsthallen Artipelag i Gustavsberg på tisdagen. Foto:
  • Interiören i den nya elbilen har inspirerats av skandinavisk design. Foto:
  • Ola Källenius, forsknings- och utvecklingschef för Daimler-koncernen, närvarar när Mercedes-Benz har världspremiär av sin nya elbil i Värmdö. Foto:
1/

Mercedes avtäckte nya el-suven

Bilar

Lagom – men ändå en Mercedes. Så presenterade Daimlerchefen Dieter Zetsche den kommande elbilen EQC under världspremiären i Värmdö utanför Stockholm.

Mercedes EQC är den första produktionsklara bilen i den nya, helt eldrivna EQ-serien. Mercedes tidigare batteribilar erbjuds också med förbränningsmotor, medan EQ-serien utvecklats för eldrift från början.

Fram till 2022 ska sju stycken modeller i serien lanseras, berättar Fredrik Wahrolén, pr- och kommunikationschef på Mercedes-Benz Sverige. Att den första bilen i serien är en suv beror på det stora intresset för segmentet.

— Suv är störst och växer mest – och så finns det mest plats för att sätta in batteri i den, säger han.

Räckvidden avgör

Bilen har testats under flera år, bland annat i 40 graders hetta i södra Spanien och i minus 35 graders kyla i norra Sverige.

Enligt den strängare amerikanska mätmetoden EPA har EQC en räckvidd mellan laddningarna på knappt 40 mil. Men enligt europeiska WLTP, som ersätter den tidigare och kritiserade måttstocken NEDC, når bilen över 40 mil.

— Om man ligger någonstans mellan 40 och 50 mil är det en brytpunkt. De flesta kör inte så långa sträckor oftast men vill ta en längre tur då och då, säger Ola Källenius, den svenske forsknings- och utvecklingschefen på Daimler.

En "lagom" bil

EQC är en premiumbil som ska ta upp konkurrensen med Jaguar och Tesla. Att världspremiären skedde i Sverige beskrivs av biltillverkaren som något unikt.

Daimlers styrelseordförande Dieter Zetsche drog en parallell till det svenska ordet "lagom" när han presenterade bilen inför ett stort uppbåd av internationella motorjournalister på Värmdö:

— Den är lagom – inte för mycket, inte för litet, sade Zetsche, som berättade att man bland annat inspirerats av minimalistisk skandinavisk design och hållbarhetstänk.

En konceptvariant av EQC visades upp 2016 på Parissalongen. Suven börjar säljas 2019. Vad bilen kommer att kosta är ännu inte klart, men enligt branschexpertis väntas den bli billigare än Teslas flaggskepp Model X.

Fakta: Bilar med eldrift

En renodlad elbil har inget avgasrör och är därför helt utsläppsfri vid körning. Den drivs av en eller flera elmotorer. Batterierna väger ofta mellan 200 och 500 kilo. De flesta elbilar i Sverige har en räckvidd på 20–28 mil, men det finns även modeller som går längre mellan laddningarna.

En laddhybrid har en elmotor och en förbränningsmotor. Den har precis som elbilen ett batteri som kan laddas via sladd, men den avgasfria räckvidden är inte alls lika lång. En laddhybrid tankas normalt med bensin eller diesel, men måste köras så mycket som möjligt med el för att komma till sin rätt som miljöbil.

En elhybrid har två motorer, en förbränningsmotor och en elmotor. Batterierna laddas under färd, alltså med energi från bensin eller diesel. Båda motorerna kan arbeta samtidigt, eller var för sig.

Om alla bilförare i Sverige skulle köra på el, skulle det motsvara mindre än 10 procent av landets totala strömförbrukning.

Källa: Miljöfordon.se