• Coldplays Chris Martin omgiven av konfetti under spelningen på Friends arena i Solna den 3 juli förra året. Arkivbild. Foto:
  • Lasershowen Coldplay bjuder på beskrivs som en av världens största. Arkivbild. Foto:
  • Xyloband har tillverkat miljontals självlysande armband, som blivit en viktig del av den visuella upplevelsen under Coldplays turnéer. Pressbild. Foto:
  • Varje person i publiken får ett armband, som blinkar och lyser i olika färger i synk med musiken. Pressbild. Foto:
  • Bandet är väldigt involverat i hur föreställningen ser ut. Pressbild.
1/

Visuellt spektakel när Coldplay intar Ullevi

Musik
annons

Fyrverkerier, konfetti och effekter i massor.

När Coldplays "A head full of dreams"-turné intar Göteborg krävs en hel del för att få allt att fungera.

Att flytta 200 personer och 185 ton utrustning mellan 120 spelningar på fem kontinenter är en logistisk mardröm.

Det brittiska bandets jättelika världsturné rullade i gång i Argentina den 31 mars förra året. När bandet spelar på Ullevi den 25 och 26 juni kommer omkring 3,5 miljoner människor att ha sett bandet. Förutom de fyra bandmedlemmarna tillkommer mer än 200 personer för att sköta allt det pratiska. Eld och konfetti "A head full of dreams"-turnén är minst sagt påkostad. Förutom att uppträda på tre olika scener släpar Coldplay med sig en 24 meter bred videoskärm, och flera mindre. 14 kameror filmar showen, varav en så kallad spindelkamera – uppsänd med vajrar – som svävar över arenan. Därtill kommer 38 konfettikanoner, åtta eldsprutare, mer än 700 fyrverkeripjäser och en av världens största lasershower med 18 lasrar, enligt facktidskriften Light and Sounds international. Bandet är i högsta grad inblandat i hur showen ser ut, säger Adam Harnell vid fraktbolaget Global Motion, som transporterar utrustningen världen över, och fortsätter: Det är ett visuellt spektakel. Blinkande armband Runt handleden har varje besökare ett armband, som blinkar och lyser i olika färger i takt med musiken. Företaget Xylobands ligger bakom tekniken. Uppfinnaren Jason Regler kom på idén, berättar företagets Deanie Thain. Han är ett stort Coldplayfan och ville komma på ett koncept som kunde involvera publiken i showen, som en förlängning av tändaren i luften, säger hon. En sändare skickar ut signaler till armbanden, som ändrar färg eller blinkningstempo, för att synka med musik och den övriga ljusshowen. Besökarna uppmanas att lämna tillbaka bandet efter showen. Vi har tagit bort bandets namn på bandet. För det är svårare att få publiken att lämna tillbaka det annars då de vill spara det som ett minne, säger Deaine Thain. Omkring 30–50 procent av banden lämnas tillbaka, men det är stora skillnader i olika delar av världen. Deanie Thain vill inte peka ut vilka som dåliga. Men i Skandinavien har vi märkt att ni är väldigt bra på att återvinna, säger hon. 36 lastbilar För att frakta runt 185 000 kilo utrustning mellan spelplatserna krävs två fullastade Boeing 747, berättar Adam Harnell. Det är mycket småsaker som händer hela tiden. Det ska flygas in ny konfetti, eller nya armband, eller att någon utrustning ska till Tyskland på service, säger han. Vid kortare sträckor transporteras allt via landvägen av två andra företag, i 36 lastbilar och nio bussar. Förutom det visuella är ljudet viktigt. Minst 245 högtalare och basenheter monteras upp på varje arena, bland annat i en enorm ringrigg. Den spelar upp ljudet med fördröjning, för att synka med ljudet som kommer från scenen när det sprids bakåt och åt sidorna över arenan, enligt TPI Magazine. Flygplan pajade En turné av den här storleken innebär logistiska problem. Dessutom kan väder och passerande av tullar försena. Adam Harnell berättar om en incident när Coldplay spelat i Santiago i Chile, och skulle vidare till Lima i Peru två dagar senare. När ett av de fullastade planen skulle lyfta fungerade inte motorn. Vi lyckades få ett extra plan influget och fick till transporten i tid, säger han. För företaget är det en fjäder i hatten att få arbeta med Coldplay. Det är prestigefyllt och en stor ära. Det är antagligen det bäst säljande bandet i världen. Men det bästa är att de som arbetar på turnén gjort det i flera år och är väldigt trevliga, säger Adam Harnell.

Fakta: "A head full of dreams"-turnén i siffror

53 575 personer såg Coldplay spela på Friends Arena i Solna den 3 juli.

Motsvarande 4,3 miljarder kronor beräknas Coldplay spela in på hela turnén.

9 bussar transporterar runt personalen under den europeiska delen av turnén.

Omkring 3,5 miljoner personer kommer att ha sett bandet under turnén när den kommer till Göteborg. Förra året sålde Coldplay flest biljetter i världen.

303 985 personer såg Coldplay under fyra spelningar på Wembley i London i juni förra året. Det var världens mest inkomstbringande grupp av spelningar som gjordes under förra året.

185 000 kilo utrustning transporteras runt. Det krävs två Boeing 747 för prylarna. När transporten sker via land används 36 lastbilar.

Mat till omkring 300 personer som arbetade med turnén ordnades under delen i Nordamerika.

120 spelningar gör Coldplay under turnén.

900 pyrotekniska enheter, inklusive fyrverkerier, skjuts upp varje spelning.

Fler än 245 högtalare används.

45 gigabyte videofiler spelas upp på skärmarna.

23,4x12 meter stor är den största skärmen.

14 filmkameror filmar föreställningen.

Generatorer på 2,2 megawatt följer med. "Det är tillräckligt för att driva en mindre stad. Huvudkablarna är totalt sex kilometer", säger Anthony Hurlocker till TPI.

16 kilo konfetti skjuts upp i konsertens början.

Källor: TPI, Billboard, Global Motion, Beat the street, LSI, PLSN, Pollstar Pro, CX Media, Eat to the beat, Stagetruck

annons

Mest delat denna vecka