Se upp för cyklister I Västerljung – det blir ett rekordtramp

Räkna med att se mycket cyklister på vägarna runt Västerljung på söndag. Och det kan bli trångt på vissa ställen. 
– Speciellt när förstagruppen cyklar förbi. Det brukar bli klungkörning och det lär bli runt 100 i den gruppen, säger tävlingsarrangören Pelle Bång.

Trosatrampen närmar sig rekord. Arrangören Trosabygdens OK tror på uppemot 500 cyklister i år.

Trosatrampen närmar sig rekord. Arrangören Trosabygdens OK tror på uppemot 500 cyklister i år.

Foto: SN/Arkiv

Cykling2025-05-17 17:00
  • Trosatrampen, det enda landsvägsloppet i Sörmland, förväntas dra rekordantal deltagare i år, med över 500 cyklister startande.
  • Loppet, som arrangeras av Trosabygdens OK, kommer att äga rum på söndag runt Västerljung, med start och mål på Norrbyvallen.
  • Trots att andra tävlingar har stött på problem med att få tillstånd, har Trosatrampen fått grönt ljus från Länsstyrelsen och förväntas locka både amatörer och professionella cyklister.

Trosatrampen är unik. Det enda landsvägsloppet i Sörmland som fortfarande arrangeras. I år räknar arrangörsklubben Trosabygdens OK på rekordantal startande också.

– Nu har vi 450 anmälda (under onsdagen, reds. anm.) och det är 60 mer än förra året vid den här tiden. Så vi räknar med över 500 men man vet aldrig. Det kanske inte är fler som anmäler sig, säger Pelle Bång.

Andra tävlingar har fått läggas ned för att det varit svårt att få tillstånd av Länsstyrelsen att arrangera dem, men inte TbOK.

– Det gick väldigt snabbt år. Vi fick tillståndet redan i januari, säger Pelle Bång skrattande.

Gratis massage bjuds det på under Trosatrampen.
Gratis massage bjuds det på under Trosatrampen.

Ifjol startade 481 cyklister. Då var den gamla bansträckningen tillbaka och samma används även i år. Det finns en kort (57 kilometer) bana att välja mellan och en längre som mäter 90 kilometer. Start och mål är på Norrbyvallen i Västerljung.

Och just där brukar det bli trångt enligt Pelle Bång.

– Där är det en smal väg. Men vi har servicebil och motorcyklister som följer den första startgruppen. Även om det är ett motionslopp så blir det tävling. Vi har funktionärer innan målet i Västerljung som ska försöka lugna ned dem. Och sen måste cyklisterna sköta sig. 

Cyklisterna kommer att åka mot Helgö och sedan upp mot Björksund och Tystberga. Korta banan kör sedan rakt igenom Tystberga och tar sedan gamla E4 hem. Väljer man långa banan går färden upp mot Östermalma och ned till gamla E4 mot Ärendal. Vid Lästringe trafikplats möts den långa och korta banan.

Karta över de två bansträckningarna.
Karta över de två bansträckningarna.

– Vägen vi åker mellan Helgö, Björksund och Tystberga är ju smal men det är ju knappt någon trafik på dem. Vi har en vänstersväng som går över gamla E4 vid Ökna mot Östermalma, men där har vi servicebilar och motorcyklister som hjälper till.

För att se till att inte alla cyklister startar samtidigt är 90 kilometersbanan uppdelad i fyra-fem startgrupper. Cyklisterna själva får uppskatta hur snabbt de kommer att cykla. I startgrupp ett så ligger det på runt 41 kilometer i timmen.

– Men det brukar alltid gå lite snabbare, säger Pelle Bång.

Flest anmälda finns i startgrupp tre och fyra där snitthastighet ligger på 30–33 kilometer i timmen respektive under 30 kilometer i timmen.

Klockan tio startar den första gruppen och sedan är det start var femte minut för de andra grupperna.

Kommer det att finnas några stjärnor på startlinjen?

– Det vet vi inte förrän den dagen. De visar sig aldrig innan.

Karta: Norrbyvallen
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!