Året var 1901 och den förmögne grosshandlaren Olof Mark från Göteborg var intresserad av kappseglingar. Han lät maskiningenjören Gunnar Mellgren, som ansågs som Sveriges skickligaste småbåtstillverkare, tillverka en kappseglingsbåt i stål. Med en längd på drygt 18 meter, en bredd på fyra meter och en total segelyta på drygt 242 kvadratmeter var den extrem. Namnet på båten var Garm IV och den blev senare kallad Sveriges snabbaste segelbåt.

Kurt Rasmussen och Fredrik Eriksson är väldigt intresserade av segling och Garm IV är deras drömbåt. Efter en ganska lång researchperiod på åtta månader började de under sommaren 2016 att köpa in skog.

– Grundtanken är att vi ska bygga en båt från grunden med inhemskt trä och vi ska försöka tillverka alla delar själva, säger Kurt Rasmussen.

Artikelbild

Kurt Rasmussen, Fredrik Eriksson och Clas Stenberg är huvudägare och Anders Lidmalm, Lars Höglin och Erik Zetterlund är delägare till båten med det nya namnet "Spirit of Garm IV". Alla bor lokalt utom Fredrik Eriksson som bor i Stockholm. De har ett stort seglarintresse. Ingen av dem är egentligen någon båtbyggare men mycket arbete, ett genuint intresse och många timmars researcharbete har ändå gjort att de nu börjar närma sig sitt mål.

– Målsättningen är att sjösätta båten under våren 2020 och slutmålet är att segla i "Kieler woche" 2022. 120 år efter den första vinsten med Garm IV, säger Kurt Rasmussen.

Kieler woche är i dag världens största regatta med femtusen seglare, tvåtusen fartyg och cirka 3,5 miljoner besökare.

– Garm IV är en väldigt känd båt ute i Europa så vi kommer nog få mycket uppmärksamhet när vi kommer, fortsätter han.

Artikelbild

1902 sjösattes båten och väckte då stor uppmärksamhet när den samma år deltog i den stora kappseglingstävlingen "Kieler woche", eller Kiel regattan som den heter på svenska. Helt överraskande blev den först över mållinjen. Den slog kejsar Wilhelm II:s nya jättestora segelfartyg Meteor III som var 50 meter lång, sju meter bred och hade en segelyta på nästan 1000 kvadratmeter. Kejsaren såg ganska självsäker ut innan racet när han såg hur liten Garm IV var i jämförelse.

Båten återkom senare till den klassiska Kiel regattan och stod som segrare flera gånger. Den har ett bra facit som kappseglare. Av totalt elva regattor vann den tio.

Artikelbild

1907 blev Garm som då ägdes av bankiren Kyhlberger utmanad av den svenska grosshandlaren William Olsson med den stora tvåmastade segelbåten Hesper på 54 ton. Tävlingen gick mellan Dalarö och Visby och tillbaks igen. Det blev senare ursprunget till Gotland runt.

Garm IV,som nu hade ett nytt namn, "San Toy", styrdes av den legendariska skepparen John Carlsson (Glas Kalle). Redan i Visby hade "San Toy" dragit ifrån med 21 minuters marginal och när båtarna gick i mål i Dalarö på eftermiddagen dagen efter, den femte september, låg Hesper långt efter.

Artikelbild

Tanken är att "Spirit of Garm IV" även ska segla Gotland runt år 2021.

Båten är cirka 22 meter lång. Den väger runt 11 ton och den totala masthöjden inklusive toppstången är cirka 25 meter. Den totala segelytan blir mot vinden 244 kvadratmeter och ytterligare 189 kvadrat på undanvind. Motorn är en 45 hästars Lombardini. Kölen som helt blir i stål väger 6,2 ton och tillverkas av SSAB i Oxelösund. Det behövs åtta till tolv besättningsmän.

Artikelbild

Det är många som är nyfikna och det har kommit många båtintresserade och besökt lokalen i Oxelösund. Tanken är att båtens ska sjösättas i Fiskehamnen på Femöre och sedan ligga vid restaurang Sailor.

– Det är som ett gubbdagis här. Vi är ett sammansvetsat gäng som har fantastiskt roligt, säger Kurt Rasmussen.

Artikelbild

Men hur mycket kostar det här då?

– Det kostar, säger Kurt Rasmussen och ler när han stänger dörren till verkstaden.