"Trafikverket borde ha gjort nÄgot Ät övergÄngen"

"Trafikverket borde ha ordnat till den hÀr övergÄngen för lÀnge sedan", sÀger Per Olof Ahlberg, 77. Hösten 2012 var han sjÀlv en sekund frÄn att mista livet pÄ jÀrnvÀgsspÄret i Enstaberga.

Per Olof Ahlberg ser tillbaka pÄ olyckan 2012. "Jag Àr elva Är Àldre och lever. Men jag tÀnker pÄ de fyra ungdomarna i olyckan i fredags, en Àr svÄrt skadad. Myndigheterna har gjort ett dÄligt jobb med jÀrnvÀgsövergÄngen i Enstaberga", sÀger han.

Per Olof Ahlberg ser tillbaka pÄ olyckan 2012. "Jag Àr elva Är Àldre och lever. Men jag tÀnker pÄ de fyra ungdomarna i olyckan i fredags, en Àr svÄrt skadad. Myndigheterna har gjort ett dÄligt jobb med jÀrnvÀgsövergÄngen i Enstaberga", sÀger han.

Foto: Magnus Grimstedt

Enstaberga2023-05-24 18:28

Per Olof var professionell biodlare och hade varit och sett till sina bikupor pÄ rapsfÀlten. Han hade kört över jÀrnvÀgen mÄnga gÄnger och kunde systemet med lampan som lyser nÀr kusten Àr klar. Och lokföraren tutade ofta innan tÄget passerade eftersom det Àr dÄlig sikt i riktning mot Nyköping, berÀttar han.

undefined
Per Olof Ahlberg ser tillbaka pÄ olyckan 2012. "Jag Àr elva Är Àldre och lever. Men jag tÀnker pÄ de fyra ungdomarna i olyckan i fredags, en Àr svÄrt skadad. Myndigheterna har gjort ett dÄligt jobb med jÀrnvÀgsövergÄngen i Enstaberga", sÀger han.

– Men den hĂ€r gĂ„ngen tutade han inte. Jag var jĂ€ktad, klockan var Ă„tta pĂ„ morgonen och jag var pĂ„ vĂ€g till nĂ€sta jobb. Jag hade solen mitt emot mig och sĂ„g vĂ€l inte om den dĂ€r lilla lampan lyste. Varningsskylten hade jag ju sett hundra gĂ„nger förut.

Bilen körde rakt in i en tÄgvagn och stod still invid spÄret nÀr det norrgÄende tÄget fortsatte framÄt. Efter olyckan beskrev Per Olof ljudet, hur det dunkat i karossen för varje ny vagn som slog i bilen. NÀr tÄget passerat backade han ner bilen pÄ gÀrdet intill och klev ur utan att ha fÄtt en skrÄma.

undefined
2012. Per Olof Ahlberg backade ner den kvaddade bilen pÄ Äkern nÀr tÄget rusat förbi. För polisen Didrick Börjesson beskrev han hur det dunkat i karossen för varje ny vagn som slog emot bilen.

– Ja, jag hade tur. Om jag kommit en sekund tidigare hade jag blivit överkörd, sĂ€ger han.

I fredags blev en a-traktor med fyra ungdomar pÄkörd av tÄget pÄ samma jÀrnvÀgsövergÄng. Minnena kommer tillbaka. Nu och varje gÄng Per Olof lÀser om en tÄgolycka. Han Àr starkt kritisk mot att det fortfarande finns obevakade övergÄngar i jÀrnvÀgsnÀtet.

undefined
2012. Lokföraren fick stopp pÄ tÄget, nÄgon kilometer efter olycksplatsen. Passagerarna fick hjÀlpas ut, flera polispatruller kom till undsÀttning och lokföraren byttes ut.

– Det hĂ€nder ju olyckor pĂ„ flera hĂ„ll i Sverige, inte bara hĂ€r. Ofta med dödlig utgĂ„ng. Det blir ju ocksĂ„ enorma kostnader för samhĂ€llet, det handlar om mĂ„ngmiljonbelopp.

Bengt Olsson, presschef pÄ Trafikverket, har förstÄelse för Per Olof Ahlbergs Äsikt att övergÄngen i Enstaberga borde ha ÄtgÀrdats för lÀnge sedan.

– PĂ„ ett kĂ€nslomĂ€ssigt plan tycker jag ocksĂ„ att den redan borde ha Ă„tgĂ€rdats. Men vĂ„r verklighet ser tyvĂ€rr inte ut sĂ„. Vi mĂ„ste prioritera vilka övergĂ„ngar som ska Ă„tgĂ€rdas och börja dĂ€r det sker flest olyckor.

I Sverige finns det i dag över 3 000 plankorsningar som saknar bommar eller ljudsignaler. 163 av dessa har samma kritiserade system som i Enstaberga, dĂ€r en lampa slĂ€cks om ett tĂ„g Ă€r pĂ„ vĂ€g.

KlÀttrar Enstaberga i prioriteringslistan nu nÀr det skett tvÄ olyckor pÄ platsen?

– Jag önskar att jag kunde svara ja pĂ„ den frĂ„gan. Men det finns det plankorsningar dĂ€r det sker olyckor varje Ă„r. Det gĂ„r tyvĂ€rr inte att sĂ€ga nĂ€r plankorsningen i Enstaberga Ă„tgĂ€rdas.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!