De senaste åren har publiksiffran hos Bissarna Fotboll stadigt och tradigt legat någonstans mellan 300–400. Tidigare klubbchefen i Bissarna, Bosse Tallbo hävdade alltid med eftertryck att man var tvungna att spela på ettannivå för att publiken skulle kunna öka.
När premiärsäsongens publiksiffror i ettan nu summeras kan det bara konstateras att Tallbo hade rätt. Kolla själva på diagrammet här under. Med de tre cupmatcherna inräknade har Bissarna fördubblat publiktillströmningen i år jämfört med i fjol.
— Och vi fått betalt av dem också, säger Patrik Berglin.
Han konstaterar att klubben har haft ett rekordlågt antal frikort i omlopp den här säsongen. Och man har dessutom medvetet satsat på folk utanför fotbollen vid entrén.
— De är ointresserade av fotbollen och går hem när de gjort sitt. Men vi har jobbat hårt för att nå dit, säger Berglin.
Han tycker att den egna klubbens sätt att arbeta skiljer mycket från kollegan Nyköpings Hockey.
— Vi har en helt annan året-runt-intäkt än vad de har. De gör det väldigt halvårsrelaterat. Det är därför vi behöver mer personal. Där tänker vi verkligen annorlunda.
Hos Bissarna räknade man dessutom medvetet lågt med sin publikbudget.
Är du inte rädd för att det var lite av nyhetens behag som tog publiken till Rosvalla och att det försvinner nästa säsong?
— Svårt att säga. Jag hoppas att det är för kvaliteten på fotbollen som publiken kommer.
Han vill dock inte utesluta även andra orsaker. Sista hemmamatchen för säsongen, mot IFK Luleå, hade klubben åtta regionala spelare i startelvan. Smått unikt för nivån tror Berlin.
— Nu kan vi ju tappa några lokala spelare till nästa säsong. Men jag tycker vi har en bra återväxt kanske inte nästa år men på två, tre års sikt.
Att arrangemangen är väderkänsliga har de också märkt av.
— Där har ju speedwayen haft extrem otur. Vi hade kanske två matcher.
Vad är er största konkurrent om åskådaren?
— De andra lokala fotbollsklubbarna.
Berglin menar att de som vanligtvis går på de lokala division 4-lagens matcher väljer att fortsätta med det om deras matcher skulle krocka med en NBIS-match.
— Och vi har också väldigt svårt att locka spelarna från de andra lagen. Det är samma som alltid är där.
Det har kommit in nya medier via datoranvändningen, live-bloggning och webb tv-sändningar. Lockar inte det bort publiken?
— Jag tror inte på bekvämlighetsfaktorn. Möjligtvis om det regnar. Annars är jag positiv. Det ökar bara vårt varumärke.
Han tycker att fler lokala medier har gett mer konkurrens medierna emellan vilket lett till fler inslag och artiklar.
— Det är en stor bidragande orsak till den ökade publiken.
Att det inte finns någon belysning på A-planen ställer dock till det. Det har hindrat klubben från att lägga matcher mitt i veckan. Och det är bara då man kan har företagsaktiviteter runt matcherna. Till nästa säsong planerar klubben att ha olika teman runt varje hemmamatch.
— Vi planerar att ha två veckomatcher på sommaren för att kunna ha företagsarrangemang.