127-åring satsar hårt på det digitala

Familjeföretaget NA Svensson har varit med om två världskrig. Men den kanske mest dramatiska eran pågår just nu, när bygghandeln ska ta klivet ut på nätet.

Foto: Henrik Norling

Gnesta2019-09-18 00:00

De tiotal lokala, kvinnliga företagare som har samlats för en nätverksfrukost i Gnesta sitter som trollbundna när Lotta Svensson engagerat maler på om sitt företagande. Det är lätt att förstå att hon blev vd och säljansvarig på NA Svensson, medan brorsan Anders Svensson blev inköpsansvarig.

Tillsammans utgör de något så ovanligt som den fjärde generationen i familjeföretaget, som nyligen firade 125-årsjubileum.

– Vi är ju gamla som gatan, men egentligen har vi samma värderingar nu som då. Det handlar om att hjälpa hantverkare så att de får en enklare vardag, säger Lotta Svensson när hon några veckor senare visar runt på järn-, bygg- och färghandeln i Vagnhärad.

De gigantiska lokalerna har blivit det logistiska navet i det lilla imperiet, som också har butiker i Nyköping och Huddinge.

Tidigare hade tyska Bosch Rexroth fabrik här.

– Jag och brorsan var på väg till Stockholm en gång 2007. Då pekade han på det här huset från motorvägen och sa det där ska vi köpa. Strax efter det blev det till salu och vi slog till. Det ligger jättebra logistiskt, nära E4:an, berättar Lotta Svensson.

Och just logistik och läge blir allt viktigare, då byggvaruhandeln är en bransch som befinner sig mitt i en digital omställning. Det kan för vissa tyckas en smula avlägset att klicka hem hundratals kilo virke via nätet, men det är ditåt utvecklingen är på väg.

– Vi märker också tydligt att kunderna har gjort ordentligt med research på nätet innan de kommer in i butiken. Nu vet många exakt vilken skruv de ska ha, och hur många vi har på lagret, säger Lotta Svensson.

I samband med jubileet 2017 dokumenterade familjen företagets historia i bokform. Järnhandelns framgångar och utmaningar genom åren, inklusive två världskrig och allt som det medförde, fascinerar. Men nutiden är minst lika dramatisk och händelserik, tack vare den digitala utvecklingen, menar Lotta Svensson.

Bakom en disk i anläggningen står medarbetaren Patrik Brännström. Under dagen har han ritat badrum åt fyra kunder, i ett program på datorn. Med några snabba musklick visar han runt i den nästa fotorealistiska 3D-modellen av ett helkaklat badrum.

– Sådant här gjorde vi inte för tre år sedan, konstaterar Lotta Svensson.

Det finns också utmaningar med de nya arbetssätten. Att förklara för en 55-årig hantverkare att han faktiskt i slutändan kan tjäna pengar på att låta NA Svensson planera och leverera byggmaterialet är inte alltid helt enkelt.

– Det är en konservativ bransch. Men det är samtidigt roligt att det finns så mycket att utveckla.

Dessutom lurar nya konkurrenter i vassen, när marknaden flyttar ut på nätet.

– Ett företag som Amazon säljer ju till exempel redan produkter som tapeter, verktyg och färg, precis som vi gör. Men jag tror att relationen till kunden kommer bli ännu viktigare på nätet, och det är det vi är bra på, säger Lotta Svensson.

Hon visar runt bland travarna av virke och plywood i drive through-delen av butiken tillsammans med Samuel Svensson. Han är platschef på anläggningen i Huddinge, och även gift med Lotta. Att ett familjeföretag överlever i fyra generationer är en bedrift i sig, men på NA Svensson är det inte omöjligt att en femte generation så småningom tar över. De äldsta kandidaterna är i 15-årsåldern och har redan börjat klippa gräs och vikariera i kassan.

– Det är klart att man skulle jubla om de vill jobba här. Men det får ta den tid det tar, säger Lotta Svensson, som själv spenderade tio år på Ikea innan hon klev in i familjeföretaget.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!