Arbetet med att göra om Östra Storgatan pågår redan, något som är svårt att inte lägga märke till för den som försöker ta sig bilvägen genom Gnesta. Rondellen vid Stopp beräknas vara färdig i december och redan efter vintern är tanken att nästa etapp – att förse Östra Storgatan fram till Stora hotellet med cykelbanor och bättre belysning – ska dra i gång.
– Det bör vara klart till sommaren eller hösten och då skulle det vara skönt att kunna fortsätta hela vägen genom centrum, säger Christer Andén, projektledare för utvecklingen av Gnesta centrum.
Enligt Christer Andén är det många Gnestabor som vill få ner hastigheten på Storgatan. Medborgarförslag om att anlägga vägbulor har lämnats in, men det är inte ett alternativ som undersöks i dag eftersom det enligt Andén inte uppskattas av bussbolagen. Däremot kan det bli aktuellt att använda någon annan markbeläggning i vägbanan på de platser där det redan nu finns övergångsställen: vid stationen, mellan Marieströmsgatan och gångtunneln mot Frösjön och utanför Systembolaget.
– Det är viktigt att få ner trafiken så att man kan ta sig fram bekvämt och enkelt där och kunna korsa gatan utan att det är farligt, säger Christer Andén.
Även genom centrum kommer en cykelbana löpa längs Storgatan, och längs vissa sträckor kommer också träd att planteras utmed gatan. Det gör att gatan blir smalare, något som också det förväntas bidra till att biltrafikanterna sänker hastigheten. Det i sin tur kan förhoppningsvis leda till att fler, framför allt de som kommer med tunga lastbilar och ska vidare mot Mariefredsvägen, väljer att köra runt samhället i stället för genom centrum.