Om du har cyklat in mot Gnesta på Östra storgatan har du säkert lagt märke till att cykelbanan tar slut precis innan stationsområdet, och övergår i vanlig trottoar. Några hundra meter bort fortsätter cykelbanan på Västra storgatan, där vägbygget nyligen blev färdigt.
Gnestabon Peter Gunnars menar att cykelbanan är en dödsfälla. Han hade parkerat bilen utanför Gnesta-Kurres och skulle in och köpa en glass, när en cyklist kom körandes ner för backen i hög fart.
– Precis när jag kom runt bilen kom det en jävel, som fick göra årets rundpall för att inte köra på mig. Jag skadade mig inte, men det var inte långt ifrån, säger Peter Gunnars.
Han kontaktade kommunen för att be dem åtgärda platsen, men fick till svar att inget kunde göras.
– De måste se till att dämpa farten där, det känns som en total miss. Vissa cyklister verkar inte haja att cykelbanan upphör. De kan väl ställa ut tre betongsuggor, eller bygga en trottoarkant, säger Peter Gunnars och fortsätter:
– Det gnälls ofta på biltrafik, de ska göra si och de ska göra så. Men nu när det plötsligt har blivit populärt att cykla ska man släppa det helt fritt. I mina ögon blir det konstigt.
Burhanettin Kivanc som driver Gnesta-Kurres håller med. Han har sett hur cyklister varit nära att krocka utanför grillen många gånger. För några veckor sedan ställde han ut sin glasskylt på trottoaren, som ett hinder för att få ned farten på cyklisterna.
– På sommaren har vi dörren öppen här och barn springer ofta ut och in.
Medan han står på trottoaren och pratar susar flera cyklister förbi. Några sänker farten, medan andra passerar i hög fart.
– Värst är det när unga killar kommer nerför backen, de kör jättefort, säger Burhanettin Kivanc.
Anledningen till att sträckan förbi stationen har lämnats orörd under upprustningen av Östra och Västra storgatan är att kommunen vill avvakta planerna för centrumkvarteret, enligt samhällsbyggnadschefen Patrik Nissen.
– Jag vill minnas att vi tog bort en parkeringsplats där, för att förbättra sikten. Men tanken är ju inte att man ska bränna med full fart ner på trottoaren. Det bästa är om man stannar och leder cykeln.
Betongsuggor är dock ingen bra idé, menar Patrik Nissen.
– Det kan vara en säkerhetsrisk när det är mörkt, säger han.