För några veckor sedan skrev SN om SL:s ansträngningar för att få de avgångar som föreslås vända i Järna att fortsätta till Gnesta. Trafikverket har i nya förslaget kunnat tillmötesgå önskemålen, men bara fram tills augusti/september nästa år. Då kör de privata tågoperatörerna MTR och Citytåg igång med sina turer mellan Stockholm och Göteborg, och Gnestaresenärerna blir av med sammanlagt fyra avgångar (två från Södertälje och två från Gnesta). En avgång är dock räddad i nya förslaget, tåget från Södertälje till Gnesta 16.10 och tillbaka till Södertälje 16.48.
- Det är ingen kul läsning, kommenterar samhällsbyggnadschefen Christer Andén det nya förslaget.
Han menar att Trafikverket har stuvat om rejält i tidtabellen, och känner en oro över hur tågförbindelserna i Södertälje hamn kommer att fungera i framtiden.
– I och med att Stockholmspendeln går med jämna minuttal, varje kvart, så måste även pendeln mot Gnesta göra det. I dagsläget finns ingen systematik i avgångarna, vilket kan innebära förlängda bytestider.
Christer Andén är fortsatt kritisk till såväl hur Trafikverket genomför förändringarna av tidtabellerna, som resultatet.
- Samtidigt som kommunerna i Mälardalen är med och betalar Citybanan för förbättrad trafik, så upplever vi att trafiken försämras för varje år. Även Sörmlandspilen har drabbats av förämringar.
Vad händer nu?
- På torsdag har vi ett möte i Nyköping med bland annat kommunalråden i alla kommuner, Kollektivtrafikmyndigheten och Regionförbundet. Och den 10 september träffar vi generaldirektören för Trafikverket. Vi gör vad vi kan nu.
Den 20 september i år tas ett slutgiltigt beslut om tidtabellen.
Läs mer i papperstidningen: SN listar de hotade tågtiderna