När Kjell Ekström svarade i telefon var det en kvinna i andra änden som presenterade att hon kom från företaget Skandinavisk el och erbjöd el till inköpspris. Någon nätavgift skulle han heller inte behöva betala utan endast 29 kronor i månaden. Kjell som tyckte att något verkade lurt ifrågasatte vad företaget levde på och fick till svar att det var de 29 kronorna. Men Kjell lät sig inte luras.
– Jag tecknar inget avtal om jag inte får det skriftligt eller kan se personen i ögonen, förklarar Kjell.
Till slut bad han att få erbjudandet skriftligt. Men det gick inte. Kvinnan som tidigare hade varit trevlig, blev nu kort i tonen. Till slut la Kjell på.
Efter samtalet bestämde han sig för att kolla upp företaget. När han inte hittade företagets namn på nätet provade han att ringa det nummer som ringt upp honom på hans mobiltelefon. Tonen från "fel nummer" eller "numret har ingen abonnent" ljöd tydligt. När han sedan under helgen träffade på grannar kollade han om de också fått någon påringning. Jo då, fyra fem stycken hade fått liknande samtal med varierande erbjudande. Också företagsnamnet var olika. Både Skandinavisk el och Nordisk el nämndes. Kjell Ekström vill nu varna andra för företagen.
– Det är viktigt att folk uppmärksammas så att de passar sig, säger han.
Bo Hesselgren är vd och jurist på Konsumenternas energimarknadsbyrå, som jobbar med rådgivning i frågor som rör energimarknaden.
– Jag har inte hört talas om varken Skandinavisk el eller Nordisk el, säger han. Dessutom kan inte den här typen av företag ge en rabatt på elnätsavgiften, det kan bara det företag som har det regionala monopolet göra. Att det var en del av erbjudandet låter mycket märkligt.
Även om man skulle ha tackat ja till ett erbjudande över telefon ska en skriftlig överenskommelse skickas ut från företaget. Dessutom har man 14 dagars ångerrätt förklarar Bo Hesselgren. Även SN försöker få kontakt med företaget som ringde Kjell men får samma tomma ton i örat. Inte heller finns företaget registrerat på nätet och ingen hemsida eller andra kontaktuppgifter går att hitta.
– Alla seriösa företag finns på nätet, säger Bo Hesselgren.
Jane Ullman är jurist på Konsumentverket. Inte heller hon har hört talas om Skandinavisk el.
– Det verkar jättekonstigt, säger hon. Att ringa till mobiltelefonen strider dessutom mot god marknadsföringssed.
Hon uppmanar personer som har ringts upp av Skandinavisk el eller Nordisk el att göra en anmälan på Konsumentverkets hemsida.