Mamma anmäler frisören för dotterns färgning: "Ett lidande"

Dottern började gråta på vägen hem och vägrade sedan åka tillbaka till salongen: "Det var verkligen ångest", säger mamma Christel Vinberg.

Christel Vinberg menar även att hennes egna slingor inte fick den beige nyans hon önskat utan en orange och varmtonad. "Det blev exakt som vi kom överens, vilket är den beige tonen och inte den orange", säger Gnestaklippets ägare Ishak Yayo.

Christel Vinberg menar även att hennes egna slingor inte fick den beige nyans hon önskat utan en orange och varmtonad. "Det blev exakt som vi kom överens, vilket är den beige tonen och inte den orange", säger Gnestaklippets ägare Ishak Yayo.

Foto: Privat

Gnesta2024-09-25 04:43

Nyheten i korthet

  • En mamma har anmält en frisörsalong till Allmänna reklamationsnämnden efter att hennes dotter blev missnöjd med sin hårfärgning.
  • Mamma Christel Vinberg beskriver behandlingen som "vanställande" och kräver ersättning för "sveda och värk" och personskada, samt återbetalning av de 3 000 kronor hon betalade för behandlingen.
  • Frisören, Ishak Yayo, hävdar att de gav exakt den färg som valts och att alla var nöjda efter besöket. Han menar att de erbjuder att åtgärda eventuella problem, men att det blir ohållbart om kunder kan klaga i efterhand för att få pengar tillbaka.

– Jag tycker inte det känns schysst, säger Christel Vinberg som bor i Botkyrka och arbetar i Södertälje – där hon delar gym med Gnestaklippets ägare Ishak Yayo.

Inför dotterns skolstart och stundande 15-årskalas bestämde hon sig därför för att göra en utflykt till Sörmland. 

– Jag tänkte att det skulle bli trevligt för oss att hinna prata lite mer än vanligt i bilen. Men det blev inte den mysiga upplevelse som jag hade väntat, säger hon. 

I sin anmälan till Allmänna reklamationsnämnden beskriver Christel Vinberg dotterns färgning som en "vanställande behandling" och hävdar rätt till ersättning för "sveda och värk" samt för personskada – även om det egentligen handlar om att få tillbaka de 3 000 kronor hon betalade för sin egen och dotterns behandling, när färger och toner inte såg ut som de hade tänkt.

– Jag har jobbat som frisör i hela mitt liv och aldrig råkat ut för något liknande, säger Ishak Yayo som driver Gnestaklippet.

Enligt honom är färgerna som Christel Vinberg och hennes dotter fick exakt vad som de själv valde. 

– Vi har gått igenom färgkartan, dottern pekade på en färg. Det blev precis som på kartan, säger han.

Som han kommer ihåg situationen var också alla nöjda efter klippningen.

undefined
Före och efter: Medan dottern hade velat ha en kall ljusblond färgning blev resultatet en blandning av varma och kalla nyanser – mörkblont, brunsvart, enligt mammans anmälan till Allmänna reklamationsnämnden.

Enligt mamman handlar det snarare om att dottern höll masken i salongen.  

– I bilen bröt hon ihop och började gråta, säger Christel Vinberg som föreslog att de skulle gå tillbaka.

Men dottern 'pallade inte'.

– Hon ville bara hem. Så jag tänkte att jag får lugna henne först och höra av mig sedan, säger hon. 

undefined
"Dottern hade ett leende på läpparna efter behandlingen och även mamman var nöjd och tyckte att håret blev jättefint", säger Ishak Yayo.

Dagen efter hörde Christel Vinberg av sig till Gnestaklippet, som då nekade återbetalning. 

– Om en kund inte är nöjd har vi rätt att åtgärda det – vilket vi erbjudit oss att göra. Om alla kunder kan ringa i efterhand och klaga för att få sina pengar tillbaka så vore det ohållbart, säger Ishak Yayo.

Han påpekar även att kunder kan ha hunnit tvätta håret ovarsamt eller göra andra behandlingar när missnöje uppdagas först efter ett tag. 

Men Christel Vinbergs dotter vägrade åka tillbaka och därför tog de hjälp av två andra salonger. Den totala kostnaden slutade på 9 000 kronor. 

– Jag ville vara lyhörd för henne och bokade akuttider för avfärgning. Det var inte helt lätt att återställa håret till en färg som dottern kunde leva med. Det handlar såklart inte om kirurgi. Men i den åldern är det verkligen ett lidande. Hon skulle snart ha sitt 15-årskalas och börja nian. Så det var verkligen ångest.

undefined
Efter två behandlingar och en kostnad på 6000 kronor fick dottern en ton som låg närmare den mamman hävdar att hon önskat på Gnestaklippet.
undefined
Enligt Frisörföretagarna fanns i fjol 25 000 verksamma frisörer i landet, på 8 500 salonger.

Att frisörupplevelser anmäls är ovanligt. Av fjolårets 32 000 ärenden hos ARN gällde 150 frisörsalonger. Av dem fanns tre i Sörmland – alla i Eskilstuna.

– Mellan tummen och pekfingret ledde 87 av dessa till bifall, där kunden gavs rätt eller delvis rätt, säger Elin Envall, jurist på ARN.

Exakt vad ärendena gäller framgår inte av statistiken.

– Men generellt handlar det ofta om färgningar eller andra behandlingar på salong där kunden inte blivit nöjd med resultatet, säger Elin Envall. 

Om frisören orsakat en brännskada eller liknande kan kunden i vissa fall ha rätt till ersättning för till exempel läkarvård.

– Det handlar inte om att man blivit ledsen, utan om att man drabbats av ärrbildningar eller andra ekonomiska konsekvenser, säger Elin Envall. 

Gnestaklippet har inga tidigare anmälningar, sedan 1987 då ARN:s statistik börjar. 

Vid fel hos frisören

Frisören har två försök på sig att rätta fackmässigt utförda behandlingar som inte lever upp till det förväntade resultatet.

Vid fel som inte går att åtgärda kan kunden begära avdrag på priset.

Om en frisör visat bristande kompetens har kunden rätt att vända sig till andra frisörer och begära ersättning hos den ursprungliga.

Om kunden och frisören inte kommer överens och behandlingen kostat över 500 kronor kan fallet prövas av Allmänna reklamationsnämnden, ARN. Där behöver kunden visa överenskommelsen inför behandlingen.

Källa: Konsumentverket

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!