– På den kommunala högstadieskolan syns under de senaste åren en växande avvikelse mellan provresultat och slutbetyg, som är avsevärt större än snittet i riket, säger Per Sicking (V), ledamot i barn- och utbildningsnämnden.
På hans initiativ ska kommunen nu utreda varför skillnaderna mellan nationella provets resultat och slutbetyg är större i Gnesta än på andra ställen – inom vissa ämnen, där matematikbetygen sticker ut.
Enligt Per Sicking rör det sig både om den kommunala högstadieskolan och Waldorfskolan.
– Båda skolorna hade en avvikelse som åtminstone behöver analyseras. Det betyder inte per automatik att det är något fel på betygen. Men huvudmannen är skyldig att analysera och redovisa vad den beror på, just för att säkerställa likvärdiga och rättvisa betyg, säger han.
Gnestas skolchef Johan Skeppstedt bekräftar att förvaltningen för närvarande jobbar med saken.
– Att analysera hur betygsdata korrelerar med nationella proven är något som vi nu ser behöver utvecklas. I hela Sverige finns det avvikelser mellan betyg och nationella prov. Men där skulle jag vilja förstärka våra rutiner, säger han.
Inför årets kvalitetsredovisning kommer lärare och rektor behöva förklara sådana avvikelser mer än tidigare.
– Sedan måste vi ha respekt för lärarens enskilda kunskap. Det är kvalificerade lärare som sätter betyget och som rektor eller förvaltningschef kan du inte gå in och peta i det. Men om man ser att det är för stora avvikelser behöver man kunna förklara varför de finns, säger Johan Skeppstedt.
Skolinspektionen utreder just nu misstänkt fusk med ett begränsat antal mattebetyg på Frejaskolan.