Enligt lag har hyresgäster inom allmännyttan rätt till ett visst inflytande gällande frågor som rör boendet. Många gånger genom avtal med Hyresgästföreningen. Det kan handla om bland annat gemensamhetslokaler och underhåll i den egna lägenheten.
– I hyran finns en liten del avsatt för boinflytandeverksamhet. Tanken är att Hyresgästföreningen i samverkan med Gnestahem ska sörja för att hyresgästerna har ett reellt boinflytande, säger Bo Sjögren, ordförande i Hyresgästföreningen i Gnesta.
Att Gnestahem sagt upp avtalet innebär att de själva, utan Hyresgästföreningens hjälp, ska sköta boinflytandet i dialog med hyresgästerna.
– Vi i Hyresgästföreningen hade gärna fortsatt samarbetet med Gnestahem i dessa viktiga frågor, säger Bo Sjögren.
Under de senaste årens hyresförhandlingar har Hyresgästföreningen och Gnestahem inte lyckats komma överens utan ärendet har förpassats till Hyresmarknadskommittén. Hyresgästföreningen har beklagat detta och uttryckt en oro för att samarbetet med Gnestahem ska kompliceras.
Med tanke på hur det ser ut idag med höjda hyror och många som har det tufft ekonomiskt, ställer sig Bo Sjögren frågande till att avtalet Hyresgästföreningen har sagts upp just nu.
– Vi ställer oss frågan varför Gnestahem vill runda Hyresgästföreningen, både när det gäller förhandling och boinflytande. Vi skulle tillsammans kunna ge hyresgästerna det stöd och den hjälp som nu behövs mer än någonsin.
Enligt Catherina Fored, vd på Gnestahem finns boinflytandet kvar – men i en annan form.
– Förut la vi pengar i en pott som vi sa till Hyresgästföreningen att ta hand om, nu tar vi hand om det själva, säger hon.
Hon säger att det framåt kommer att ske boinflytandemöten såväl med Hyresgästföreningen som utan.
– Vi vill bli mera engagerade som bolag, vi vill vara nära våra hyresgäster på ett sätt som vi inte varit förut.
De vill bland annat utöka odlingsprojekt och andra aktiviteter.
– Men vi vill också signalera att det kommer från Gnestahem, säger vd:n.
Hyresgästföreningen är inte exkluderade från arbetet med boinflytande utan bjuds bland annat in till årliga möten, uppger hon.
Hyresgästföreningen står på hyresgästernas sida – vad skickar det för signaler när ni ändrar det här samarbetet?
– Det kanske skickar fel signaler, men det är inte vår ambition. Utan jag hoppas att man ser att vi engagerar oss mera, för det gör vi, säger Catherina Fored.