Han såg till att pendeln kom till Gnesta

Hela Gnesta har de senaste veckorna tagit strid för pendeltåget. I kölvattnet minns kommunen sitt järnvägsarv och en av de personer Gnesta har att tacka för sitt pendeltåg är Ivan Bratt.

Gnesta2013-07-03 09:21

– Om pendeln skulle läggas ner vore det katastrof för hela orten, säger Ivan Bratt.

Han var den som tog initiativet till att pendeltågen skulle börja gå ut till Gnesta år 1968. Anledningen var att SJ bestämt sig för att regionaltågen skulle köra förbi Gnesta i framtiden. Ivan, som då var vald av kommunfullmäktige att arbeta med lokaliserings. och kommunikationsfrågor, kontaktade genast sin gamla chef Ossian Sehlstedt, som nu var landshövding. Tillsammans åkte de till Stockholm och uppvaktade SL:s ordförande Gunnar Hjerne. Resultatet blev att pendeln började gå ut till Gnesta redan samma år.

– Han var väldigt trevlig och förstående, säger Ivan när SN träffar honom i hans och fruns villa på Gnestahöjden.

Ivan framhåller gärna både Sehlstedts och Hjernes roll i frågan men tonar ned sin egen. Han funderar aldrig på att han är en stor anledning till att pendeltågen kom till Gnesta.

– Det var en del av mitt uppdrag, säger han och menar att det inte är mycket mer med det.

Ett av Ivans stora intressen är historia och han har skrivit flera böcker om just Gnestas. Det finns många historier att berätta men den viktigaste är kanske ändå den om järnvägen. Ivan om påminner att stora delar av det moderna Gnesta inte heller skulle vara byggt om det inte vore för rälsen. Dansutområdet till exempel.

– Många stockholmare flyttade ut hit till idyllen och byggde hus eftersom man visste att det gick att pendla. När regionaltågen slutade gå kunde det ha varit döden för orten.

– Gnesta är ett barn av järnvägarna. Och det här är andra gången som dess "föräldrar" försöker ta livet av dem.

Läs mer i tisdagens papperstidning.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om