Ăver hĂ€lften av alla förvĂ€rvsarbetande GnestainvĂ„nare arbetspendlar utanför kommunen â oftast till SödertĂ€lje eller Stockholm, vilket gör riksvĂ€g 57 mot E4 vĂ€sentlig.
â Jag Ă„ker pĂ„ vĂ€gen varje dag om jag inte jobbar hemma. EmellanĂ„t kör folk som kamikazepiloter kĂ€nns det som, sĂ€ger Oskar Sulin, projektledare pĂ„ Scania SödertĂ€lje samt gruppledare för VĂ€nsterpartiet i Gnesta kommun.
Att riksvĂ€gen mellan Gnesta och JĂ€rna behöver förbĂ€ttras har Ă€ven konstaterats av ansvarig myndighet. Ă r 2030 berĂ€knas nĂ€ra 10 000 fordon per dygn trafikera strĂ€ckan â som idag prĂ€glas av varierade hastighetsbegrĂ€nsningar och begrĂ€nsad omkörningsmöjlighet.
â Under de senaste tio Ă„ren har det rapporterats cirka 150 olyckor lĂ€ngs strĂ€ckan, sĂ€ger Trafikverkets projektledare Mats Berg.
Enligt honom kommer bÄde sÀkerheten och framkomligheten bli bÀttre efter ombyggnationerna som ska pÄbörjas under vÄren.
â VĂ€gen kommer bland annat utrustas med mittrĂ€ffling som varnar om trafikanterna Ă€r pĂ„ vĂ€g att lĂ€mna körfĂ€ltet, sĂ€ger han.
Strax innan Gnesta ska en ny rondell byggas.
â Den kommer att fungera som entrĂ© till tĂ€torten och samtidigt markera att hastigheten sĂ€nks, sĂ€ger Mats Berg som berĂ€ttar att vĂ€gen Ă€ven ska breddas i uppförsbackarna mellan Mölnbo och Gnesta.
â DĂ€r blir det ett tredje körfĂ€lt som gör det möjligt att köra om tunga fordon.
Korsningarna mot vÀg 500 och vÀg 501 ska ocksÄ byggas om och utrustas med belysning. Efter Mölnbo kommer korsningen mot FristavÀgen att utrustas med vÀnstersvÀngskörfÀlt medan anslutningen till HölövÀgen fÄr refug och belysning.
â Ă tgĂ€rder kommer Ă€ven vidtas vid vĂ€gens sidoomrĂ„den för att förbĂ€ttra sikten, sĂ€ger Mats Berg som berĂ€ttar att restiden mellan Gnesta och trafikplats JĂ€rna berĂ€knas bli enâtvĂ„ minuter kortare nĂ€r projektet, som berĂ€knas kosta 199 miljoner kronor, Ă€r klart.
Under de nÀrmaste 2,5 Är blir det dock avstÀngda körfÀlt med trafikljusreglering som förlÀnger restiden.
â I grunden Ă€r det bra att vĂ€gen byggs om, men jag kan se puckeln framför mig med störningar under byggtiden, sĂ€ger Oskar Sulin.
Att förkorta pendlingstiderna och öka sÀkerheten Àr Àven nÄgot som efterlysts av Gnesta kommun.
â Vi Ă€r naturligtvis positiva till att man förbĂ€ttrar vĂ€gen. Det Ă€r nĂ„got som har diskuterats en lĂ€ngre tid och vad jag förstĂ„r sĂ„ har byggstarten skjutits upp vid ett par tillfĂ€llen, sĂ€ger Gnestas kommunchef Anders Axelsson.