VÀg 57 ska bli sÀkrare för 199 miljoner kronor

Efter över tio Ärs planering pÄbörjas ombyggnationer för 199 miljoner, lÀngs vÀg 57 mellan Gnesta och JÀrna.

Strax innan Gnesta kommer en ny rondell att byggas som ska fungera som entré till tÀtorten och bidra till att hastigheten sÀnks.

Strax innan Gnesta kommer en ny rondell att byggas som ska fungera som entré till tÀtorten och bidra till att hastigheten sÀnks.

Foto: Linus Elsinen

Gnesta2024-04-19 06:23

Nyheten i korthet

  • Efter över ett decenniums planering kommer ombyggnationer för 199 miljoner kronor att pĂ„börjas lĂ€ngs vĂ€g 57 mellan Gnesta och JĂ€rna i vĂ„r - för att förbĂ€ttra sĂ€kerheten och framkomligheten.
  • Ombyggnationerna innefattar bland annat en ny rondell nĂ€ra Gnesta, breddning av vĂ€gen i uppförsbackarna mellan Mölnbo och Gnesta, och ombyggnation av korsningarna mot vĂ€g 500 och 501.
  • Ändringarna Ă€r nödvĂ€ndiga dĂ„ vĂ€gen Ă€r en viktig pendelrutt till SödertĂ€lje och Stockholm, och det berĂ€knas att nĂ€stan 10 000 fordon kommer att trafikera strĂ€ckan dagligen Ă„r 2030.

Över hĂ€lften av alla förvĂ€rvsarbetande GnestainvĂ„nare arbetspendlar utanför kommunen – oftast till SödertĂ€lje eller Stockholm, vilket gör riksvĂ€g 57 mot E4 vĂ€sentlig.

– Jag Ă„ker pĂ„ vĂ€gen varje dag om jag inte jobbar hemma. EmellanĂ„t kör folk som kamikazepiloter kĂ€nns det som, sĂ€ger Oskar Sulin, projektledare pĂ„ Scania SödertĂ€lje samt gruppledare för VĂ€nsterpartiet i Gnesta kommun.

Att riksvĂ€gen mellan Gnesta och JĂ€rna behöver förbĂ€ttras har Ă€ven konstaterats av ansvarig myndighet. År 2030 berĂ€knas nĂ€ra 10 000 fordon per dygn trafikera strĂ€ckan – som idag prĂ€glas av varierade hastighetsbegrĂ€nsningar och begrĂ€nsad omkörningsmöjlighet.

– Under de senaste tio Ă„ren har det rapporterats cirka 150 olyckor lĂ€ngs strĂ€ckan, sĂ€ger Trafikverkets projektledare Mats Berg. 

Enligt honom kommer bÄde sÀkerheten och framkomligheten bli bÀttre efter ombyggnationerna som ska pÄbörjas under vÄren.

– VĂ€gen kommer bland annat utrustas med mittrĂ€ffling som varnar om trafikanterna Ă€r pĂ„ vĂ€g att lĂ€mna körfĂ€ltet, sĂ€ger han.

undefined
"Jag hade hoppats att man skulle göra en 2:1-vÀg, men har förstÄtt det som att den nu endast kommer att breddas nÄgot och utrustas med mittrÀfflor", sÀger VÀnsterpartiets gruppledare Oskar Sulin som pendlar till arbetet via vÀg 57.

Strax innan Gnesta ska en ny rondell byggas.

– Den kommer att fungera som entrĂ© till tĂ€torten och samtidigt markera att hastigheten sĂ€nks, sĂ€ger Mats Berg som berĂ€ttar att vĂ€gen Ă€ven ska breddas i uppförsbackarna mellan Mölnbo och Gnesta.

– DĂ€r blir det ett tredje körfĂ€lt som gör det möjligt att köra om tunga fordon.

Korsningarna mot vÀg 500 och vÀg 501 ska ocksÄ byggas om och utrustas med belysning. Efter Mölnbo kommer korsningen mot FristavÀgen att utrustas med vÀnstersvÀngskörfÀlt medan anslutningen till HölövÀgen fÄr refug och belysning.

– ÅtgĂ€rder kommer Ă€ven vidtas vid vĂ€gens sidoomrĂ„den för att förbĂ€ttra sikten, sĂ€ger Mats Berg som berĂ€ttar att restiden mellan Gnesta och trafikplats JĂ€rna berĂ€knas bli en–tvĂ„ minuter kortare nĂ€r projektet, som berĂ€knas kosta 199 miljoner kronor, Ă€r klart.

undefined
Mellan Mölnbo och Gnesta fÄr sektioner av vÀgen ett extra körfÀlt som ska underlÀtta omkörningar i uppförsbackar, dÀr tunga fordon tappar farten.

Under de nĂ€rmaste 2,5 Ă„r blir det dock avstĂ€ngda körfĂ€lt med trafikljusreglering som förlĂ€nger restiden. 

– I grunden Ă€r det bra att vĂ€gen byggs om, men jag kan se puckeln framför mig med störningar under byggtiden, sĂ€ger Oskar Sulin.

Att förkorta pendlingstiderna och öka sÀkerheten Àr Àven nÄgot som efterlysts av Gnesta kommun.

– Vi Ă€r naturligtvis positiva till att man förbĂ€ttrar vĂ€gen. Det Ă€r nĂ„got som har diskuterats en lĂ€ngre tid och vad jag förstĂ„r sĂ„ har byggstarten skjutits upp vid ett par tillfĂ€llen, sĂ€ger Gnestas kommunchef Anders Axelsson.

SÄ pÄverkas du

MittrĂ€ffling ska lĂ€ggas mellan körfĂ€lten. 

ÅtgĂ€rder kommer Ă€ven vidtas vid vĂ€gens sidoomrĂ„den för att förbĂ€ttra sikten. 

Mellan Mölnbo och Gnesta breddas vissa sektioner av vĂ€gen med ett "stigningsfĂ€lt". 

Strax innan Gnesta byggs en ny rondell som ska fungera som entré till tÀtorten och bidra till att hastigheten sÀnks.

Mellan Gnesta och Mölnbo byggs korsningarna mot vĂ€g 500 och vĂ€g 501 om och utrustas med belysning. 

Korsningen mot FristavÀgen, efter Mölnbo, utrustas med vÀnstersvÀngskörfÀlt.

Anslutningen till HölövÀgen utrustas med refug och belysning.

BusshĂ„llplatserna byggs om lĂ€ngs hela strĂ€ckan mellan Gnesta och E4, för ökad passagerarsĂ€kerhet.  

Inne i JĂ€rna byggs korsningen mellan vĂ€g 57 och Storgatan om. DĂ€r anlĂ€ggs Ă€ven en ny gĂ„ng- och cykelvĂ€g mellan TavestavĂ€gen och Storgatan. 

Exakt datum för byggstart Ă€r Ă€nnu inte annonserat. 

Karta: Ombyggd korsning
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!