TrÀngseln pÄ VÀstra stambanan förbi Gnesta, dÀr pendel- och regionaltÄg fÄr stÄ tillbaka till förmÄn för fjÀrr- och godstÄg, Àr en Äterkommande frÄga i debatten. Nu vill Socialdemokraterna och Moderaterna i Gnesta föregÄ de trögflytande beslutsprocesserna pÄ nationell och regional nivÄ genom att starta en egen utredning.
Specifikt Àr det kapaciteten vid och kring Gnesta station som ska vÀndas och vridas pÄ.
â Det handlar om hur banorna gĂ„r och var perrongerna stĂ„r. Vi skulle behöva en annan lösning för spĂ„rtrafiken genom tĂ€torten, med sĂ„ lite hinder som möjligt, sĂ€ger Johan Rocklind (S).
KommunalrÄdskollegan Anna Ekström (M) hÄller med.
â Det Ă€r en oerhört viktig frĂ„ga för oss. Andra kommuner har med framgĂ„ng arbetat proaktivt med infrastrukturfrĂ„gor i sin stadsplanering, sĂ€ger hon.
Utredningen ska leda fram till beslutsunderlag som kan underlÀtta för Trafikverket och andra aktörer i framtiden. Men det ska ocksÄ ses som ett sÀtt för Gnesta kommun att försöka rikta strÄlkastarljuset pÄ den grundlÀggande problematiken.
â Vi ser helt enkelt det hĂ€r som ett bra pĂ„tryckningsinstrument, sĂ€ger Johan Rocklind.
Ăven oppositionsrĂ„det HĂ„kan Ekstrand (C) Ă€r positiv till initiativet.
â För att sĂ€kerstĂ€lla att vi klarar av en annan typ av plattform, vilket det har börjat pratas om i de statliga utredningarna, Ă€r det bra att om vi ligger i framkant, sĂ€ger han.
Tanken Àr att en konsult ska göra utredningen, som totalt berÀknas kosta omkring 200 000 kronor.