– Jag har talat med våra sörmländska riksdagsledamöter. De har även informerat andra partier över blockgränserna, säger Johan Rocklind.
Han berättar att en del i arbetet har varit att få upp frågan till riksdag och regering. Reaktionerna från partikamrater ska enligt Rocklind ha varit att förslaget inte "känns något vidare bra". Vad Johan Rocklind vet ska infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M) inte ha haft kännedom om förslaget men tillägger att hon nu ska vara informerad.
Mycket av dagen har också gått till att samordna arbetet inför nästa vecka. Men arbetet kommer att fortsätta redan under helgen. Och Gnestabornas engagemang har betytt mycket.
– Att orten visar sitt stöd hjälper naturligtvis till och den folkliga opinionen ger oss kraft i det här, säger Johan Rocklind.
Han känner sig nu mer påläst, även om det är komplext, efter att den första chocken har lagt sig. Under dagen satt även plan- och byggchefen Christer Andén i en telefonkonferens med kollektivtrafikmyndigheten i Sörmland.
– Vi håller på och förbereder oss inför ett möte med SL och Trafikverket på tisdag i nästa vecka, berättar han.
Han har ingen förståelse för det förslag som Trafikverket lagt. Kanske har Trafikverket inte tänkt till ordentligt och funderat över alternativen resonerar han. Att ersätta tågen med buss är inte en rimlig lösning menar Christer Andén som själv pendlar med tågen.
– Det är ett märkligt förslag att ställa folks liv på ända och ta bort ett tåg som funnits i 40 år, säger han. Vardagsresandet borde inte prioriteras framför fjärrtågsresenärer.
Fredagen var för många egentligen en så kallad "klämdag". Men på kommunhuset har det varit full rulle.
– Alla är egentligen lediga här men ändå vill vi jobba, säger Christer Andén. Vi vill försöka rädda situationen. Det här handlar om folks möjlighet till försörjning.
På SL, Stockholms lokaltrafik, som kör pendeltågen till Gnesta säger presstalesmannen Jesper Pettersson så här:
– Vår absoluta målsättning är att pendeltågstrafiken till och från Gnesta i all väsentlighet ska köras som den gör i dag.
Han tror att SL har stora chanser att påverka det slutgiltiga beslutet.
– Vi är en väldigt viktig aktör på spåren eftersom pendeltågstrafiken är en stor del av den trafik som körs. Vi kommer jobba för att pendeltågstrafiken blir i princip oförändrad.