Snart billigare att ta pendeln

Extra avgift för att passera länsgränsen? Snart är det ett minne blott. En förändring som kan göra en enkelresa 25 kronor billigare för en pendeltågsresande Gnestabo.

Gnesta2016-09-17 18:10

– Det här är den största förändringen som skett på 3,5 år, sedan vi avstyrde nedläggningen av linjen, säger Benny Åberg som är ordförande i föreningen Gnestapendeln.

Under fredagen hade föreningen ett möte med trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M). Då fick de beskedet att det extra tillägget för att passera länsgränsen, och som lagts på biljettpriset, kommer att tas bort. När SL:s nya biljettsystem träder i kraft i december i år ska förändringen ske.

– Om en vuxen betalar en enkel resa med acesskort blir det 25 kronor billigare. Det kanske låter futtigt, men för en familj med två vuxna och två barn har den här extraavgiften inneburit en kostnad på cirka 150 kronor oavsett resmål. Det här har dock inte rört dem som haft månadskort, säger Åberg.

Läs mer: Billigare att åka långt – så blir nya systemet 

Det ser även ut att bli billigare att ta pendeltåget från Gnesta till Stockholm av andra anledningar.

– När SL inför det nya biljettsystemet i december försvinner zonindelningen. För oss blir det billigare då.

Vad kommer det här att få för effekt för resandet till och från Gnesta?

– Folk kommer att åka mera. Det är bara att titta på kommentarerna i vår Facebookgrupp. Det blir en win-win-situation både för Gnestaborna och SL. Vi jobbar även för att få några extra turer under lördagar och söndagar, men det kommer inte att gå igenom i år, kanske nästa år.

Under mötet med Tamsons diskuterades även en ändring i prioriteringsreglerna för spårburen trafik. I dagsläget går nästan alltid fjärrtågen före regional- och pendeltågstrafiken på den aktuella sträckan.

– Detta innebär att vi gemensamt med trafikförvaltningen i Stockholms län kommer att begära att resor för arbets- och studiependling värderas i nivå med eller högre än affärsresor vid fastställande av tågtidtabeller, säger Åberg.

Det är dock flera steg kvar för att en sådan ändring ska bli verklighet. Först ska Trafikutskottet övertygas, sedan är det slutgiltigt regeringen som beslutar i frågan.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om